‘Les coses bones’, la secció més optimista del “bàsics”, repassa les notícies positives de la setmana amb el periodista Carlos Márquez. Aquesta setmana ha posat la lupa optimista en un nou parc de patinatge al barri de Ciutat Meridiana, al districte de Nou Barris, situat dins del pati de l’Escola Elisenda de Montcada. També, en un front ciutadà pel dret a l’habitatge. Una quinzena de federacions veïnals de tot l’estat s’han trobat per fer palès el seu malestar. I per últim, es fa ressò del pronunciament a favor del Parlament de Catalunya del carril bici a la galeria de serveis dels túnels de Vallvidrera.

1. Skate park” a Nou Barris 

Aquest dissabte es va estrenar un “skate park” a la Zona Nord de Nou Barris, concretament dins l’Escola Elisenda de Montcada, que té al costat una escola bressol (La Muntanya) i un institut (Pablo Ruiz Picasso).

El centre educatiu és a uns 100 metres de la C-17 i la C-58. Per Márquez està molt bé que analitzem la contaminació d’escoles a l’Eixample, però considera que aquí potser també valdria la pena estudiar-la.  

Pel que fa a la cosa bona, es tracta que hi ha un nou parc de patinatge dins el pati de l’escola, un espai que estarà obert al públic tots els dissabtes de 10 a 14 h i disposarà d’un equip de monitors especialistes en esports urbans. El projecte forma part del Pla de barris i el primer dia va ser un èxit total. “Tothom benvingut”. Pel periodista aquest és una mica el lema d’aquest barri, creat als anys 60 després que la zona es descartés per fer-hi un cementiri per ser massa humida.  

L’escola va néixer l’any 1968 com a Colegio Nacional Elisenda de Montcada. Al seu web hi ha un petit resum de la seva història, que té la capacitat d’explicar-te el barri en poc més de dos paràgrafs. Recorda que el barri es va crear per acollir la immigració que no parava d’arribar a Barcelona durant els anys 60, tant aquí com a altres zones de Nou Barris. Diu així: “Els primers anys de vida de Ciutat Meridiana, els alumnes del barri anaven a classe en uns barracons de fusta, ubicats al costat de l’aqüeducte de l’actual urbanització de Santa Elvira”.  

L’aqüeducte es va construir al segle XIX i portava aigua des del Vallès en un moment en què el rec Comtal i els pous eren insuficients per abastir Barcelona. Tenia una longitud de 18 km i entre Ciutat Meridiana i Torre Baró se’n poden veure tres trams, un dels quals just a sobre del Parc de l’Aqüeducte, inaugurat el juny del 2021 i que el 2022 es va estrenar com a escenari de les Festes de la Mercè.  

Segueix el text de l’escola: “Els nens de Torre Baró feien classe en uns vagons de tramvia instal·lats als terrenys que després va ocupar l’Escola la Font dels Eucaliptus. Ben aviat els escassos serveis educatius del barri van resultar insuficients per atendre la població”.

Márquez recorda que és una de les zones més combatives de Barcelona: “Si no era l’arribada del bus era la construcció del metro, o l’obertura d’un CAP, o l’institut o, més recentment, els desnonaments”.  

2. Front ciutadà pel dret a l’habitatge 

Aquesta setmana ens hem adonat que Barcelona no està sola davant del problema de l’accés a l’habitatge. Pot ser que aquí la cosa sigui més greu, però passen pel mateix els veïns de Madrid, Sevilla, Màlaga, València, Vigo, Bilbao, la Corunya, Còrdova, Valladolid, Saragossa, Palma i Gijón.  

Una quinzena de federacions veïnals de tot l’estat s’han trobat aquest dilluns per fer evident el seu malestar i combatre l’especulació immobiliària i el que consideren pràctiques abusives, com el lloguer de temporada, el nou invent que ha seguit la limitació dels pisos turístics per dies o setmanes. L’objectiu: aturar l’expulsió dels veïns dels barris. 

Les entitats demanen que es comenci a aplicar la llei d’habitatge a les zones tensionades per limitar els increments del lloguer, impulsar la construcció de pisos protegits i eliminar les anomenades Golden Visa, amb les quals pots aconseguir la residència si compres un immoble de més de 500.000 euros.  

Márquez ha xafardejat el web del Ministeri d’Economia per veure si hi ha altres opcions per aconseguir la residència i sí: comprar dos milions de deute públic espanyol, comprar un milió d’euros en accions d’empreses espanyoles o dipositar un milió d’euros en entitats financeres espanyoles.  

El periodista recorda que a Barcelona el preu mitjà, segons fiances dipositades a l’Incasòl, està en 1.171,3 euros, gairebé un 10 % més que l’any passat. Ens han apujat el sou un 10 % en el darrer any? En cap cas, conclou.  

3. Primer “ok” al carril bici del túnel de Vallvidrera 

La Comissió de Territori del Parlament de Catalunya s’ha pronunciat aquest dimecres a favor de convertir la galeria de serveis del túnel de Vallvidrera en un carril bici de 2,5 km de longitud que permetria connectar Barcelona i Sant Cugat.  

La CUP va presentar una proposta de resolució que insta a millorar la xarxa pedalable de l’AMB amb l’habilitació d’aquest túnel. Tots els partits van votar a favor menys Vox. La votació favorable, però, queda condicionada pel que digui l’estudi de viabilitat que el govern va encarregar a mitjans del 2023 i que està elaborant una empresa privada.  

Actualment si vols pedalar d’un lloc a l’altre has de pujar a Vallvidrera i tornar a baixar: 45 minuts anant a bon ritme i a través del túnel serien 10 minuts. Ara, Márquez creu que utilitzar la bici en aquest punt és arribar a la feina destrossat i suat: “Mala cosa”. 

La plataforma BikeVidrera fa quatre anys que reivindica aquesta infraestructura, que té precedents en altres ciutats europees. Abans, el 2016, a la plataforma Change.org es va demanar adaptar la Mina Grott, però és un túnel massa estret i no està en condicions. Després es va saber de l’existència d’aquesta galeria de serveis i els impulsors del carril bici s’hi van tirar de cap. Tant, que ja han protagonitzat unes quantes ocupacions del túnel viari per reivindicar el carril bici.