El govern català ha obert la porta a la possibilitat de fer un carril bici a la galeria de serveis dels Túnels de Vallvidrera amb la licitació d’un estudi per analitzar-ne la viabilitat. Una bona notícia per als defensors de la bicicleta, que fa sis anys que demanen poder travessar la serra de Collserola sense d’haver de pujar la muntanya i així millorar substancialment la mobilitat sostenible a la zona.

La licitació no és garantia de res, però des de la plataforma Bikevidrera, ho han celebrat amb una pedalada des de Barcelona fins a Sant Cugat, passant per sobre la serra de Collserola. El recorregut per aquí es fa en dues hores i cal una bona forma física, però si s’habilités la galeria d’evacuació dels Túnels, no caldria pujar la muntanya i el temps es reduiria a 45 minuts.

El canvi també seria substancial de les Planes a Sarrià: ara es triga 45 minuts pujant fins la plaça de Vallvidrera i amb el túnel només se’n trigaria 15. “Permetria no haver de pujar els gairebé 400 metres de desnivell per tornar-los a baixar després. Es podria travessar Collserola des del Vallès o des de Barcelona d’una manera sostenible, i ara això, amb bicicleta no es pot fer amb seguretat” explica Jaume Valldeperas, de la plataforma Bikevidrera.

Una reivindicació que ve de lluny

Aquest estudi de viabilitat però, no ha caigut del cel. És el resultat de més de sis anys picant pedra per part dels defensors de la bicicleta. El 2016 es va començar a demanar, a través de la plataforma Change.org poder travessar la serra de Collserola per la Mina Grott, un túnel construït l’any 1855 per portar aigua del pantà de Vallvidrera a Sarrià. L’any 1908 hi va començar a viatjar el primer ferrocarril elèctric de passatgers construït a l’estat espanyol que va funcionar fins al 1916. Aquesta opció es va descartar perquè el túnel era massa petit, la ubicació no era ideal i, a més, hi passen les canonades que transporten aigua del passeig de les Aigües cap al Vallès.

Poc després, però, es va saber que la galeria d’evacuació dels Túnels de Vallvidrera estava més ben comunicada que la Mina Grott i va passar a ser l’opció preferida. El febrer del 2019 es va crear la plataforma Bikevidrera per donar un nou impuls a la reivindicació i des de llavors no han parat de demanar el que creuen que és la millor opció per millorar la mobilitat i fer-la més segura i sostenible.

Fins ara tot havien estat portes tancades començant per la concessionària de la Generalitat de Catalunya, que explota el Túnels de Vallvidrera. Túnels de Barcelona i Cadí argumentaven que el carril bici no era compatible amb els usos de la galeria, destinada a evacuar els usuaris en cas d’emergència i a fer tasques de manteniment. Ara argumenten que pronunciar-se sobre la viabilitat del projecte no és competència seva, sinó de la titular de la infraestructura, que és la Generalitat de Catalunya i estan en espera de les conclusions de l’estudi de viabilitat.

Una revolució de la mobilitat

L’any 1916 hi va haver la primera revolució en la mobilitat entre Barcelona i el Vallès, amb la construcció de quatre túnels construïts a pic i pala per fer arribar la línia de ferrocarril a les Planes. Just un segle després se’n planteja una altra de completament diferent per travessar la serra, però aquest cop en bicicleta. “Penseu que al Vallès hi viuen un milió de persones i a Barcelona, un milió i mig. Molta d’aquesta gent es mouria amb bicicleta. Volem una altra opció que no sigui el tren i el cotxe” reivindica Valldeperas. De moment, per la banda de Barcelona ja s’està construint el carril bici de la via Augusta que ha d’acabar connectant la Diagonal amb la ronda de Dalt, fins on arribaria el carril bici dels Túnels de Vallvidrera. El futur dirà.