Segons Pilar Martínez, directora adjunta del Port Olímpic, la proliferació d’embarcacions que s’usen com a apartaments turístics és sobretot un problema de seguretat. “Una embarcació no és com un apartament, has de tenir certs coneixements sobre nàutica o pots causar un accident”, assegura Martínez, que posa d’exemple uns turistes que van intentar fer una barbacoa dalt d’un vaixell l’estiu passat, inconscients de la imprudència que això suposava.

Per intentar posar les coses difícils als llogaters, el Port Olímpic va instal·lar l’estiu passat un sistema d’accés amb empremta dactilar als molls. Això, segons alguns propietaris d’embarcacions, ha fet disminuir el nombre de vaixells que s’usen com a apartaments turístics. També el fet que, des de direcció, han estat a l’aguait i han detectat els infractors. “En menys de dos anys hem rescindit una setantena de contractes d’amarrament i en alguns casos ho hem portat a la justícia”, explica Pilar Martínez, que també exerceix d’advocada del port.

Els propietaris d’embarcacions amb qui ha pogut parlar betevé constaten que el lloguer d’embarcacions com a apartaments turístics és al Port Olímpic ben habitual. Ara bé, asseguren que en general els turistes no causen molèsties. “Sí que es produeixen cues a les dutxes i a la zona de bugaderia, sobretot els mesos d’estiu”, explica el propietari d’un iot.

Entre la trentena d’anuncis d’embarcacions que, aproximadament, s’anuncien a través de plataformes com Airbnb, hi ha particulars però també empreses que, “a priori”, ofereixen les embarcacions amb patró per sortir a navegar, una pràctica legal si es disposa de la llicència adequada. betevé ha pogut comprovar que algunes d’aquestes empreses, però, no posen pegues a l’hora d’acceptar turistes que només volen fer servir l’embarcació d’allotjament. Ofereixen, fins i tot, descomptes ja que el patró del vaixell no és necessari.