L’Associació Internacional de Línies de Creuers a Espanya creu que no té sentit replicar a Barcelona la limitació de vaixells i passatgers que des del 2022 s’aplica al port de Palma: “Una ciutat no té res a veure amb l’altra. Palma és una ciutat petita amb un centre històric amb les icones concentrades, mentre que Barcelona és molt més gran i hi ha grans zones desconegudes amb oportunitats“, ha assegurat Alfredo Serrano, director de l’Associació Internacional de Línies de Creuers a Espanya, en una entrevista al ‘bàsics’.

La patronal ha explicat que es va arribar a un pacte a la capital Balear després d’un procés “parlat, discutit i negociat”, que considera que ha de ser la pauta per a Barcelona: “Aquí també repliquem el compromís amb les administracions de trobar les millors solucions“. A Palma hi ha un topall de tres vaixells al dia al port, i també una limitació en el nombre de creueristes, que l’alcaldessa Ada Colau ha reiterat en diverses ocasions que és un model on emmirallar-se.

Les empreses de creuers no preveuen més creixement a Barcelona

Segons les dades d’un estudi elaborat per la UB a encàrrec de l’Associació Internacional de Línies de Creuers a Espanya, els creueristes suposen tan sols el 4 % del total de turistes que arriben cada any a la ciutat. Les dades també diuen que el ritme de creixement dels creueristes des del 2010 al 2019 és inferior al creixement del total de visitants de la ciutat. Però tot i així, Serrano creu que no hi ha possibilitat d’engreixar més les xifres: “No hi ha un gran marge de creixement i, si es produeix, serà en temporada baixa. La raó principal és la limitació al nombre de terminals per creuers de 8 a 7 que es va signar el 2018“.

La turismofòbia no preocupa: “Hi ha una vinculació sentimental entre la indústria dels creuers i Barcelona”

El representant de la patronal considera que la turismofòbia no és un problema a Barcelona i s’ha mostrat disposat a “treballar per resoldre les aglomeracions en els punts on es puguin produir“. Alhora, ha volgut remarcar la vinculació de la ciutat amb la indústria: “L’èxit dels creuers a Europa neix a Barcelona i n’és el principal port. Hi ha una vinculació sentimental entre la indústria dels creuers i Barcelona”. Serrano també ha volgut remarcar l’aposta per la reducció d’emissions de contaminants dels creuers amb l’electrificació del port de Barcelona i l’aportació en impostos que fan els creueristes.