‘Les coses bones’, la secció més optimista del “bàsics”, repassa les notícies positives de la setmana amb el periodista Carlos Márquez. Aquesta setmana s’ha fixat en el futbol femení arran de la Pilota d’Or a Aitana Bonmatí, també el debat que s’allarga sobre l’ús dels patinets elèctrics en el transport públic i la veu del ciutadà en la política local.

1. Aitana Bonmatí, un mirall d’or 

Aitana Bonmatí ha guanyat la Pilota d’Or. La blaugrana ha estat reconeguda com la millor jugadora del món en la gala organitzada per ‘France Football’.  

Márquez ha tingut la temptació d’anomenar la primera cosa bona “mirall per a les nenes”, que considera que “sens dubte ho és”, però ha decidit canviar-ho, ja que creu que si una cosa està passant amb “l’esport femení, afortunadament, és que un nen o una nena tant pot admirar un esportista home com una esportista dona”. Així que considera que “el camí d’aquesta jugadora de Sant Pere de Ribes pot ser una inspiració per a tothom, faci pipí de peu o assegut”.  

ADN Barça en l’entrega de premis: Messi va guanyar la seva vuitena Pilota i, pel periodista, “tot i que amb pena i resignació encara el sentim nostre”. 

L’artista urbà Salvatore Benintende, conegut com a Tvboy, no va trigar ni 24 hores a dedicar a Aitana Bonmatí un grafit als carrers de Barcelona, al costat de la plaça del Cinc d’Oros. Amb un missatge de “Creu en tu mateix”, que si l’anglès tingués gènere segurament seria ‘Creu en tu mateixa’. Perquè per Márquez en això sí que hi ha diferències, lamentablement.  

El periodista de ‘Les coses bones’ felicita el Barça per la campanya “Guanya o aprèn, no perdis mai”.

Considera que el missatge té un punt de galeta xinesa de la sort, però que està molt bé. I de la foto n’ha sortit un altre grafit a Sant Pere de Ribes, obra de Fert.one. És un encàrrec del FC Barcelona a aquest artista urbà, que és de Figueres i es diu Jordi Comas. Per Márquez, tot i la derrota contra el Reial Madrid, aquest és el tancament a una setmana molt rendible per al Barça després de la campanya amb els Rolling Stones, que va regalar a la ciutat una d’aquelles fotos que fan més que 100 anuncis a la premsa internacional de Turisme de Barcelona.  

El cantant “va tirar de tòpics, les coses com són”. L’Estadi Lluís Companys, la Sagrada Família, la típica botiga de records i un retrat en una terrassa del passeig de Gràcia.

2. Els patinets, en peu de guerra 

El periodista obre el meló dels patinets elèctrics i el transport públic. Diu que “no és que els doni la raó”, però creu que “s’ha obert un debat molt interessant entre la seguretat, el dret a la mobilitat i la intermodalitat“. Per això, porta el tema a ‘Les coses bones’. I explica com està la situació: l’Autoritat del Transport Metropolità va informar fa un parell de setmanes que la prohibició dels patinets al transport públic s’allarga de manera indefinida.

Márquez hi posa context: el novembre del 2022 un patinet es va incendiar dins d’un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

En aquell moment, la que era presidenta de TMB, Laia Bonet, va dir que s’havia d’estudiar si els patinets són segurs abans de deixar-los pujar al transport públic. Pocs dies després, l’ATM va instar els operadors a prohibir-los durant sis mesos a partir de l’1 de febrer. Va arribar l’estiu i es va decidir donar tres mesos més de pròrroga. A finals d’octubre es va establir de manera indefinida, perquè, diuen, no s’ha pogut determinar la manera de deixar-los entrar de manera segura per al passatge.  

Més incendis de bateries: fa un parell de setmanes va cremar també un patinet en un vagó del metro de Madrid i la Comunitat de Madrid ha decidit també fer fora els vehicles de mobilitat personal del transport públic, tant al bus com al metro, a partir del 4 de novembre. El cartell és molt semblant al de Barcelona, en què, recordem, les sancions són de fins a 200 euros

Els usuaris de mobilitat personal es van concentrar dissabte a la plaça dels Països Catalans per protestar per la seva expulsió “sine die” del transport públic.

El fet, pel periodista, és que si es permeten les bicicletes elèctriques es demostra que la lluita real és contra els que manipulen els seus patinets, cosa que porta la bateria de liti al límit i pot generar aquests aparatosos problemes.  

Fer-los fora va en contra de la intermodalitat, però també és cert que els operadors públics i privats de transport públic han de poder garantir la seguretat dels viatgers. S’ha pensat en horaris concrets, a cedir-los un vagó, a prohibir la càrrega… Res ha estat suficient per canviar d’opinió. Si mires altres àmbits, és evident que alguna cosa està passant i que la prudència té una base, si més no, que es pot quantificar.

“Hi ha desenes, no sé si centenars, de notícies sobre bateries que exploten o s’incendien. Per tant, és cert que al transport públic ha passat poc, però també és cert que està passant molt en altres àmbits, sobretot domèstics”. Fins quan es veurà afectada la intermodalitat d’aquesta gent? Dues dates clau: 2024 (noves vendes amb certificació DGT) i 2027 (tots els que circulin amb certificació). Això, agradi o no, va per llarg, paraula de Márquez.  

3. En política, el ciutadà, sempre primer 

En el mandat anterior, la Junta de Portaveus del districte de Sarrià – Sant Gervasi va decidir suprimir l’audiència pública prèvia als plens, “els precs i preguntes de tota la vida”. És el moment en què els veïns prenen la paraula i diuen la seva. Així havia estat durant 15 anys, però es va suprimir per raons de conciliació laboral, segons es va dir en aquell moment, i també perquè ara hi ha els consells de barri.

Ara, segons el diari local ‘El Jardí’, s’ha decidit tornar a incorporar l’audiència pública a l’inici del consell plenari, que se celebra a la seu del districte, el lloc de la sobirania popular. Pel periodista potser pot semblar un detall menor, però és una cosa bona que la política recordi quin és el seu sentit últim: representar la ciutadania, cosa que no pots fer del tot bé si abans no te l’escoltes.