Què podem fer per protegir la nostra motocicleta? Com podem esquivar un possible robatori? Són les preguntes que se solen fer els conductors que circulen per Barcelona, una de les ciutats amb més motos d’Europa. Alexis Hernández, de la botiga Outlet Moto, al Parc i la Llacuna del Poblenou, té clar quina és la recepta: “S’ha d’invertir en seguretat, perquè els lladres són professionals”. Això vol dir, segons el seu parer, que és essencial comprar elements de protecció com cadenats, alarmes i fins i tot localitzadors dels vehicles.

Hernández explica que l’objecte més típic és el cadenat que es col·loca al manillar —conegut com a pitó— i que cada motocicleta té el seu, en funció de la marca i el model. També recomana altres elements com les cadenes, petits cadenats i fins i tot suports per ancorar els vehicles a terra. “La qüestió és anar posant obstacles”, assegura. Al mercat hi ha, a més, cables que permeten lligar les claus a la moto en cas de deixar-te-les posades i dispositius GPS. Aquests últims en faciliten la localització si es produeix una sostracció i solen incorporar una alarma.

16 motos recuperades i vuit detinguts en un dia

Hernández ha visitat el plató del ‘bàsics’ després del balanç que aquest dimecres han fet els Mossos d’Esquadra de l’anomenada operació Senda, un dispositiu desplegat per primera vegada a Barcelona focalitzat en el robatori de motocicletes. Se n’han recuperat 16 i s’han detingut vuit persones en un sol dia. En una entrevista al mateix programa, Jordi Almendros, sotsinspector de la Divisió d’Investigació Criminal de la policia catalana, ha afirmat que, en força ocasions, els robatoris es produeixen per l’oblit de les claus al contacte.

Tot i així, el cos policial ha detectat que hi ha almenys dos perfils de lladre. En primer lloc, els “oportunistes”, que sostreuen motos per cometre algun altre delicte, com un robatori al carrer o en un establiment. I, en segon lloc, els qui actuen en grup, circulen amb furgoneta i s’enduen els vehicles de quatre en quatre. “Un cop els tenen, els traslladen a llocs allunyats, els desballesten i els venen per peces”, ha apuntat Almendros. L’operació Senda es va desplegar el 16 de maig i es mantindrà durant els propers mesos.

Set motos robades al dia a Barcelona durant el 2023

Segons dades dels Mossos, l’any passat es van robar més de 2.500 motos i, si fem càlculs, significa que se’n van sostreure set cada dia durant el 2023, la majoria a l’Eixample, als entorns dels hospitals i als voltants de l’estació de Sants. La policia, però, diu que el 40 % es recuperen i acaben apareixent als barris del Besòs, el Carmel i Sant Genís dels Agudells. Els vehicles que no tornen mai van a parar a l’estranger, en tallers o en centres de desballestament. Les més robades són justament les més utilitzades, les de 125 cc.

T’han robat mai la moto al carrer?

Al ‘bàsics’ hem sortit al carrer a preguntar als motoristes de Barcelona si alguna vegada els han robat la moto. Tal com s’esperava, molts dels qui han respost al micròfon de betevé han passat per aquesta mala experiència. En el cas d’un ciutadà, li han sostret el vehicle “moltes vegades” i l’última va ser “fa cinc mesos”. En aquesta darrera ocasió, va oblidar-se de posar el cadenat. Un altre testimoni afirma que, en comprar-la, va escollir una moto “poc comuna” per esquivar qualsevol risc de robatori.