Amb la ressaca encara dels premis Oscars, parlem amb Desirée de Fez i Toni Vall de com una pel·lícula com ‘Roma’, nominada als principals premis i produïda per Netflix, certifica que el cinema ha canviat amb les noves plataformes. Ara fa ja tres anys que molts catalans van descobrir, amb l’entrada de Netflix, HBO o Prime Video, en què consistia el “video on demand” (VOD), és a dir, la possibilitat d’escollir a la carta sèries o pel·lícules d’un catàleg subscrit prèviament. Tot i això, molt abans que aquestes empreses, la catalana Filmin ja oferia un catàleg que ha crescut fins als 7.000 títols, convertint-se en el referent estatal per als amants del cinema.
Les noves plataformes: un risc o una oportunitat?
Amb la irrupció de les noves plataformes, els exhibidors han vist com la pirateria, un dels seus grans problemes, era substituït per un comerç legal que els continua deixant al marge. Així, quan Netflix va anunciar la seva intenció d’estrenar ‘Roma’ en sales de forma quasi bé paral·lela a la seva estrena a la plataforma, la majoria d’exhibidores van fer-li boicot. A Barcelona, només els cinemes Verdi van projectar el film d’Alfonso Cuarón, amb tant d’èxit que van prorrogar-la durant mesos. Casos com aquest demostren fins a quin punt caldrà trobar un acord entre les sales de cinema i les plataformes, que cada cop més tindran un paper fonamental en la producció de títols nous. Als Estats Units, els films que produeixen ja competeixen en igualtat de condicions amb els dels grans estudis. I a casa nostra, Netflix o Filmin han ajudat a la producció de títols com ‘El fotógrafo de Mauthausen’ o ‘Barcelona nit d’hivern’.
Netflix contra Canes
L’any 2017, Netflix va estrenar al Festival de Canes dos films: ‘Okja’, de Bong Joon-ho, i ‘The Meyerowitz stories’, de Noah Baumbach, i la polèmica va sorgir amb força. Alguns cineastes com Pedro Almodóvar van criticar la presència d’aquests títols, que no tindrien estrena comercial a les sales, i el mateix festival va decidir prohibir la seva inclusió en la secció competitiva a partir del 2018. Altres grans noms com Steven Spielberg també han criticat que aquests films puguin competir als Oscar, i tot plegat serveix per constatar una realitat fefaent: les plataformes VOD són ja part del paisatge del cinema.