filmoteca

Com cada any, la Filmoteca de Catalunya ha consultat experts i professionals del sector del cinema per fer una tria dels millors films de l’any 2021. Els resultats es podran veure en un cicle que comença aquest divendres 1 d’abril i acaba el 23 de maig a la Filmoteca.


Els millors films de l’any 2021 a la Filmoteca

Abril

‘Tres pisos’


Nanni Moretti, 2021

1, 3 i 12 d’abril

En un bloc de pisos situat a Roma, les vides d’una colla de veïns s’entrecreuen al llarg de 15 anys. Amb aquest punt de partida, Nanni Moretti roda, per primera vegada, l’adaptació d’una novel·la i ens parla de la vida i la mort, de l’amor i de la felicitat, mentre ens presenta una galeria de personatges que reivindica l’impuls emancipador dels caràcters femenins respecte a l’immobilisme dels masculins.


‘Petite maman’


Céline Sciamma, 2021

1 i 3 d’abril

La Nelly és una nena de vuit anys que ajuda els seus pares a buidar la casa de la seva àvia materna, que acaba de morir. Un dia, mentre juga al bosc que limita amb la llar, coneix una nena amb qui estableix una relació molt especial. La cineasta francesa Céline Sciamma, després de l’èxit aconseguit amb ‘Retrato de una mujer en llamas’ (2019), torna a les sales amb un film petit i delicat, però contundent, que reflexiona sobre conceptes com les relacions maternofilials, l’amistat i l’amor.


‘Madres paralelas’


Pedro Almodóvar, 2021

7 i 10 d’abril

La Janis i l’Ana són dues dones que coincideixen a l’habitació d’un hospital. Les dues es van quedar embarassades per accident i estan a punt de donar a llum, però mentre una ho viu com una cosa positiva, l’altra està horroritzada per la situació. Entre totes dues es forjarà un vincle que evolucionarà al llarg dels anys i afectarà les seves vides. Pedro Almodóvar ens presenta un altre retrat de maternitat i sororitat amb aquets títol, que també tracta el tema dels desapareguts per la Guerra Civil i que ha servit perquè Penélope Cruz i Alberto Iglesias rebessin nominacions a l’Oscar.


‘Titane’


Julia Ducournau, 2021

9 i 13 d’abril

El millor que podem fer per parlar d’aquesta pel·lícula és no explicar res del seu argument: o l’estimes i vas a mort amb ella o l’odies, amb ‘Titane’ no hi ha terme mitjà. El que sí que posa a tothom d’acord és que difícilment us deixarà indiferents. La guanyadora de la Palma d’Or de Canes, la primera que s’endú una directora en solitari, és un viatge emocional i estètic gens apte per a estómacs sensibles.


‘La dona que va fugir’


Hong Sang-soo, 2020

12 i 16 d’abril

La Gamhee visita tres amigues, aprofitant que el seu marit és de viatge de negocis. Al voltant d’una taula, les tres dones parlen sobre el passat, les seves relacions, l’amistat que les uneix… però també sobre un home, que apareix a la conversa de tant en tant. Amb un punt de partida tan casual i anecdòtic com aquest, habitual en la filmografia d’Hong Sang-soo, el cineasta coreà ens proposa un dels seus relats en què passa de tot i sembla que no passi res, i en què la genialitat d’un dels noms més rellevants del cinema asiàtic contemporani s’amaga en les situacions més quotidianes.


‘¡Al abordaje!’


Guillaume Brac, 2021

14 i 19 d’abril

En Félix coneix l’Alma i s’enamora perdudament d’ella, però la noia marxa de vacances a passar l’estiu en un càmping al costat d’un riu. Encisat d’amor, el jove no dubta en enredar un amic i un desconegut en un viatge per reunir-se amb la seva estimada. El cineasta Guillaume Brac va estrenar una de les sorpreses més inesperades del cinema francès del 2021, una comèdia càlida i agradable que no defuig la crítica social i que compta amb la participació d’una colla d’alumnes d’una escola d’interpretació.


‘First cow’


Kelly Reichardt, 2019

A l’Oregon del 1820, el cuiner d’una expedició fallida i un immigrant xinès traven amistat i comencen un petit negoci per sobreviure. En un entorn ple de dificultats, en què la dignitat humana sembla no tenir cap vàlua, els dos homes veuran com s’enforteix el seu vincle mentre intenten fer-se amb la llet de l’única vaca de la regió, propietat d’un latifundista. Kelly Reichardt és una especialista en els retrats de personatges abandonats per la societat, que reivindiquen la seva humanitat en un paisatge hostil.


‘Quién lo impide’


Jonás Trueba, 2021

16 i 21 d’abril

Que les seves gairebé quatre hores de metratge no us espantin: ‘Quién lo impide’ no es fa llarga. Aquesta mescla perfecta de documental amb elements ficcionats, estructurada en tres actes amb interludis, és un dels retrats més acurats, honestos, frontals i estimulants de la joventut actual. Jonás Trueba va seguir durant gairebé cinc anys a un grup d’estudiants d’un institut, i els va donar espai per compartir les seves inquietuds i els seus punts de vista. El resultat és un dels films espanyols més rellevants de l’any 2021.


‘Destello bravío’


Ainhoa Rodríguez, 2021

20 i 21 d’abril

I d’un dels títols més importants del cinema espanyol recent, a un altre que està a la seva mateixa altura: Ainhoa Rodríguez debuta en el llargmetratge amb un calidoscopi de personatges ubicat en el llogaret de Puebla de la Reina, a Extremadura. El surrealisme i el realisme màgic es mesclen en una narració en què destaca la mirada femenina, la sensibilitat antropològica i el sentit de l’humor. Un dels treballs més brillants i arriscats de l’any en tot el panorama estatal.


‘Annette’


Leos Carax, 2021

22 i 28 d’abril

L’Henry i l’Ann estan enamorats i formen una parella aparentment sòlida. Però quan neix l’Annette, la seva primera filla, tot canvia fatalment. El francès Leos Carax, un dels noms més insubornables del cinema del seu país, torna a les pantalles amb un musical atípic que juga amb els codis del melodrama i que conté les cançons de la banda nord-americana Sparks. Una de les sensacions de l’any, arriscada i poc complaent, que ha entusiasmat bona part de la crítica i que ha dividit el públic.