Quan queden poques hores perquè la Fórmula 1 aterri al bell mig de Barcelona, l’Ajuntament ha anunciat aquest dimarts que acollirà per primera vegada a la història la sortida del Tour de França el 2026, un esdeveniment de repercussió mundial que tindrà un gran impacte social i econòmic a Barcelona, però del qual encara es desconeixen la majoria de detalls.

En una entrevista al ‘bàsics’ aquest dimarts, el regidor d’Esports de l’Ajuntament de Barcelona, David Escudé, ha avançat algunes qüestions importants pel que fa a l’organització d’aquesta competició. Es disputaran tres etapes a Barcelona i territori català, Montjuïc tindrà un paper destacat en alguna i s’espera un retorn econòmic que podria superar els 100 M € per a la ciutat.

“Quan va passar a Bilbao, hi va haver un retorn directe de 108 M €”

L’organització de l’esdeveniment costarà uns 8 M €, a pagar entre les diferents administracions implicades, però el retorn podria ser molt superior. Escudé l’ha comparat amb el que va tenir la ciutat de Bilbao el 2023, quan va organitzar la sortida, amb un “retorn directe de 108 M €”.

En el cas de Barcelona, està previst que s’hi disputin tres etapes: una amb inici i final a Barcelona ciutat, una altra que tindrà lloc dins la província de Barcelona i una tercera en territori català i amb sortida cap a França. Escudé també ha avançat quin serà un dels escenaris protagonistes. “Sigui amb la primera etapa o la segona, sigui una etapa lineal o de cronòmetre, Montjuïc hi tindrà un paper especial“, ha assegurat.

D’altra banda, Escudé ha avançat que s’organitzaran activitats paral·leles per promocionar el Tour, tal com ja s’ha fet amb la Copa Amèrica. Tots els detalls de les proves es donaran el proper mes de setembre en una roda de premsa.

“El Tour posarà a prova la mobilitat de la ciutat”

Tanmateix, Escudé ha afirmat que el Tour de França és una “prova molt ambiciosa i molt exigent” que requereix una “absoluta seguretat” a l’hora d’organitzar-ne la logística. En aquest sentit, ja ha avisat que durant els dies que se celebrin les etapes es “posarà a prova la mobilitat de la ciutat” i demana comprensió a la ciutadania. “És la primera vegada que fem la sortida i valdrà molt la pena”, ha sentenciat.

Com es va tancar l’acord perquè la sortida fos a Barcelona?

El regidor d’Esports de l’Ajuntament ha explicat que feia temps que treballaven per portar la sortida de la prova de ciclisme més famosa del món a la ciutat i que, després de diversos contactes amb el director general del Tour de França, Christian Proudhomme, ho han aconseguit. “Hi ha hagut moments crítics, s’ha parlat de Barcelona i el Tour i patia…”, ha explicat Escudé.

Amb tot, per a Escudé hi va haver dos moments crucials: “Jo crec que la trobada a l’últim Tourmalet amb Proudhomme va ser molt important i en un darrer sopar amb l’alcalde vam poder-ho certificar”, ha detallat.

Escudé, sobre l’exhibició de l’F1: “És un fet excepcional, una cosa no treu l’altra”

Pel que fa a la polseguera que ha aixecat l’exhibició de Fórmula 1 d’aquest dimecres al passeig de Gràcia, Escudé ha explicat que el que volen és apropar aquest esport a la ciutadania. “És un exercici per democratitzar i popularitzar un esport que milers de catalans segueixen des de casa i no han tingut l’oportunitat d’anar al circuit a veure’l”, ha afirmat.

Escudé ha assegurat que entén i respecta les crítiques, però creu que hi ha un “vincle històric amb el món del motor” a Barcelona i Catalunya i que es tracta d’un espectacle esportiu que és compatible amb l’aposta per un model de ciutat verda i sostenible. “El que viurem amb la Fórmula 1 és una cosa excepcional que ha passat una vegada a la història”, ha insistit.

Sobre les obres de pavimentació al passeig de Gràcia perquè hi puguin circular els monoplaces, el regidor d’Esports ha assegurat que són actuacions que, d’altra manera, trigarien més temps a fer-se i que cal aprofitar aquestes oportunitats. “Gràcies a la Copa Amèrica hem accelerat el nou Port Olímpic […]. Si els grans esdeveniments acceleren certs processos, benvinguts siguin“.

Entrevista completa a David Escudé