Aquesta setmana han sortit a la venda 220 places municipals d’aparcament al barri de la Trinitat Nova, buides des de fa uns vuit anys. Estan situades en algunes promocions d’habitatge de la remodelació del barri, però fins ara no s’havien pogut comercialitzar. D’una banda hi ha 109 places al carrer de Palamós, 75, construïdes l’any 2016 per l’Incasòl i que l’Ajuntament va adquirir l’any 2018 via permuta. D’altra banda n’hi ha 111 distribuïdes en diverses promocions del barri que l’Ajuntament va rescatar de l’antiga empresa pública Regesa a finals del 2021.

Preus de venda per sota dels actuals per als veïns

Aquestes places les ofereix Barcelona de Serveis Municipals (BSM) en una primera opció de compra als veïns empadronats de forma ininterrompuda a la Trinitat Nova des d’abans del 5 de desembre del 2001 i que visquin en un dels habitatges del procés de remodelació del barri. En aquest primer concurs d’adjudicació s’han fixat uns preus de venda per sota dels actuals, tal com defensaven els veïns i el districte de Nou Barris. El cost de les places d’aparcament oscil·len entre els 9.800 i els 15.000 euros, segons la mida i la promoció.

109 places al carrer de Palamós, 75

En el cas de les places ubicades a la promoció del carrer de Palamós, 75, un “defecte” en la documentació va impedir inscriure-les en el registre de la propietat a nom de l’Ajuntament. Un fet que, sumat al període de la pandèmia, va allargar-ne vuit anys l’adjudicació. Una espera en la qual van caducar els convenis que determinaven l’ordre preferent de compra i preus per als veïns dels blocs. A tot això cal sumar també les reiterades demandes del veïnat per poder accedir a les places amb les condicions dels convenis caducats per la llarga espera, en un barri amb problemes d’aparcament i un nivell de renda baix.

Un deute ètic amb el veïnat

La resta de places, fins a sumar-ne 220, es troben disperses en les promocions del barri: 66 al carrer de Tamariu, 20; quatre al carrer de Palamós 50-52; 28 al carrer de Palamós 69-73; 11 al carrer d’Aiguablava 79-81 i dues al carrer de Vila-real, 2-8. Aquestes places van quedar als llimbs quan l’empresa pública Regesa va fer fallida i van ser transferides a BSM. L’empresa municipal va revisar i regularitzar la situació d’aquests aparcaments. Segons l’Ajuntament, la comercialització d’aquestes places per als veïns i amb un preu taxat per sota del mercat és un deute ètic amb el veïnat.