Alumnes, famílies i docents de l’Institut la Sagrera – Sant Andreu van engegar un procés participatiu al desembre amb l’objectiu de definir les característiques essencials que hauria de tenir l’edifici definitiu. L’única premissa és que l’edifici ha de tenir dues plantes i espais suficients per acollir quatre línies d’ESO i tres de batxillerat.
L’institut és un centre que va començar a funcionar el curs passat en mòduls al recinte de la Fabra i Coats, a Sant Andreu. L’edifici s’ha de construir a la zona coneguda com a Triangle Ferroviari, en uns terrenys que actualment estan en litigi per la seva propietat entre la Generalitat i TMB.
Un procés per definir un edifici a mida
A partir d’un web creat per a aquest procés, la comunitat educativa ha estat aportant idees i fent propostes sobre quins espais i quines característiques hauria de tenir el futur edifici. Totes les propostes estan enfocades per cobrir les necessitats pedagògiques del projecte educatiu del centre. El resultat hauria de servir als arquitectes com a base per elaborar el disseny definitiu de l’edifici.
Part del procés s’ha treballat amb els alumnes a l’aula i, fins i tot, han anat fins al punt que s’ha de convertir en l’institut nou per analitzar en primera persona l’espai i les característiques de l’entorn.
Han sortit propostes molt imaginatives, sobretot en relació amb l’espai exterior. Tenim clar que necessitem espais oberts, polivalents que siguin llocs de trobada.
El procés participatiu el donaran per finalitzat a finals d’aquest mes, ja que des del Consorci d’Educació se’ls va dir que volen començar a treballar en el projecte constructiu aviat.
Una obra amb dotació econòmica però sense data
No hi ha calendari, però, per a l’inici de la construcció de l’edifici, i menys encara per saber quan serà una realitat. El motiu és que el terreny del Triangle Ferroviari on s’ha de construir l’equipament fa cinc anys que està en litigi. La Generalitat i TMB es disputen la propietat del terreny i el conflicte encara no té data de resolució. Fins que això no passi, no es podran iniciar les obres.
Mentrestant, l’institut haurà de traslladar-se provisionalment a un nou emplaçament. El lloc assignat són les instal·lacions temporals de l‘Escola la Maquinista que estrenarà edifici definitiu al setembre. Les famílies insten el Consorci d’Educació a tenir en compte que els alumnes que han d’arribar als mòduls són estudiants de secundària.
Esperem que tinguin en compte que cal adequar uns espais que han estat pensats per a infants d’infantil i primària a uns alumnes més grans i que tenen altres necessitats.
El que sí està definit ja és el pressupost per a la construcció de l’edifici. L’obra està pressupostada per uns vuit milions d’euros.
Un institut de pedagogia innovadora
L’Institut la Sagrera – Sant Andreu és un centre de nova creació amb un projecte educatiu innovador. Els alumnes treballen en franges d’hora i mitja. Les matèries de tecnologia, humanitats, socials i llengües les treballen per projectes. Aquest treball globalitzat el fan en grup i incorporen noves tecnologies.
Les capacitats instrumentals es treballen de forma individual a través de propostes i cada alumne segueix el seu ritme i evoluciona diferent. La música, la plàstica i les optatives es treballen durant la darrera franja del dia i estan plantejades perquè els alumnes desenvolupin la màxima creativitat.