Fa més de nou mesos que una gran lona publicitària cobreix les obres de la Catedral de Barcelona. Un anunci insòlit que ja va aixecar polèmica en el seu moment. L’anunci continua desplegat i ara denuncien que la il·luminació, una vintena de focus, no respecta el patrimoni, ja que la Catedral és un edifici històric declarat Bé Cultural d’Interès Nacional. “Aquesta llum, que sembla d’una fira, no ha d’estar en un edifici catalogat”, apunta Alfred Sá, dissenyador d’il·luminació.

L’Alfred Sá, que fa 35 anys que es dedica a dissenyar la il·luminació d’edificis catalogats, explica a betevé que “els focus que hi ha instal·lats superen la intensitat d’il·luminació de l’edifici catalogat”. Una il·luminació que multiplica per deu la intensitat de la lluminària de la façana. Des de l’Associació de Professionals Dissenyadors d’Il·luminació asseguren que malbarata energia i genera contaminació lumínica a la zona.

Il·luminació comercial en un edifici catalogat

La il·luminació de l’anunci de la Catedral però, com que és de tipologia comercial, es troba dins dels límits d’aquest tipus d’il·luminació, que són superiors a la de les façanes històriques. Per l’Alfred Sá “no hauria de ser tolerable que els requeriments per una il·luminació o una altra siguin diferents, tractant-se en els dos casos d’un edifici històric”. Sá explica que alhora de dissenyar la il·luminació d’un edifici monumental s’han de tenir en compte “des de la contaminació lumínica, el consum, les tonalitats de les llums,… en canvi una lona publicitària no té cap d’aquestes normes pel simple fet que paguen”, denuncia el dissenyador.

L’Ajuntament accepta l’error

Segons ha pogut saber betevé, el consistori ha comunicat a l’operador publicitari que redireccioni els focus i redueixi la intensitat de la il·luminació per tal de complir la normativa de contaminació lumínica de la ciutat. L’operador s’ha compromès a fer canvis de manera immediata per corregir la il·luminació i l’Ajuntament assegura que farà seguiment del compliment de la norma.