El text de l’Autoritat Catalana de la Competència arriba després d’una denúncia del grup Kalisé Menorquina contra el consistori i la multinacional Unilever perquè se sentia perjudicada per aquesta política. Fonts del consistori han explicat que actualment ja no hi ha contracte d’exclusivitat, una decisió que l’Ajuntament ja va prendre abans de conèixer la resolució.

Adjudicacions “sense competència”

En els plecs de condicions dels concursos de l’any 1999 i de 2006 per adjudicar la gestió dels 17 xiringuitos de les platges de Barcelona el consistori fixava les marques dels refrescos, aigua i cerveses que s’havien de subministrar així com la distribució dels gelats, que havien de ser Frigo. Si els xiringuitos incomplien aquesta condició, se’ls podia revocar la llicència. Una actitud que, segons Competència, té com a objectiu “un guany econòmic”.

Segons l’Autoritat Catalana de la Competència, Parcs i Jardins va cometre suposadament una infracció greu, perquè “imposava l’obligació de vendre les marques que prèviament havien obtingut l’exclusiva”, una conducta pròpia d’explotació abusiva de la posició de domini.

La resolució argumenta que les condicions imposades pel consistori restringeixen la competència perquè exigeixen que l’empresa de gelats tingui un 30% mínim de quota de mercat per tenir l’exclusiva de marca als xiringuitos, un fet que restringeix les empreses petites. A més, el text detalla que és problemàtic que aquesta exclusiva tingui durada fins als set anys perquè “impedeix durant aquest període la competència pel mercat” i també restringeix la competència entre marques.