Arriben com una factura d'Endesa normal, però amb un import molt elevat. Ofereixen al client l'opció de clicar un enllaç per conèixe'n els detalls, però si es fa, automàticament es descarrega un virus. És llavors quan demanen diners a canvi d'eliminar-lo. És una de les estafes més habituals per Internet i els Mossos alerten que és un fenomen a l'alça. GUILLEM GOSET, caporal de la Unitat Central de Proximitat i atenció al Ciutadà "Hi ha un increment d'aquest tipus d'estafa perquè s'ha universalitzat l'ús d'Internet. Ara comprem les vacances per Internet, fem tràmits per Internet... però també cada vegada la gent és més conscient i s'autoprotegeix. Un altra estafa, cada vegada més comuna, consisteix a suplentar la identitat d'empreses o entitats bancàries, com La Caixa, i a través d'un mail demanar al client dades personals o que empleni formularis. D'aquesta informació en fan un ús fraudulent. GUILLEM GOSET, caporal de la Unitat Central de Proximitat i atenció al Ciutadà "És una pràctica molt estesa i s'envia a mails de manera massiva, de fet compren llistes de mails. Moltes vegades en fan un ús comercial però d'altres van a persones en concret per extorsionar-les." Per aquest motiu, els Mossos diuen que cal denunciar aquestes estafes. A més, recomanen llegir atentament els correus electrònics, evitar donar dades personals o bancàries per Internet i escriure l'adreça al buscador en lloc de clicar un enllaç. Tant els mossos com les empreses afectades avisen els clients, a través de comunicats o de la pròpia web, de les estafes que detecten i, també, mitjançant xarxes socials.

L’augment de l’ús d’Internet per fer compres o tràmits ha comportat un increment de les estafes que es produeixen a través d’aquest mitjà. Una de les pràctiques més habituals consisteix a enviar factures falses que, en obrir-les, descarreguen un virus a l’ordinador; o suplantar entitats bancàries que demanen informació personal per fer-ne un ús fraudulent. Els Mossos d’Esquadra recomanen no facilitar dades personals o bancàries per Internet.

Un els fenòmens que està a l’alça s’anomena “phishing” (“pesca”, en català). Consisteix a suplantar la identitat d’una entitat o institució i enviar un correu electrònic al client demanant-li dades o fent-li emplenar un formulari. Gràcies a aquest mètode obtenen molta informació i després en fan un ús comercial o fraudulent. Segons els Mossos, moltes vegades els estafadors compren llistats de correus i fan enviaments massius.

Una altra pràctica habitual consisteix a enviar una factura falsa, però amb un import excessivament elevat. Ofereixen l’opció de clicar un enllaç per obtenir els detalls del cost i quan l’usuari ho fa es descarrega un virus que encripta les dades de l’ordinador. Llavors demanen diners a canvi d’eliminar-lo.

Els Mossos d’Esquadra alerten que cada vegada hi ha més estafes per Internet. Expliquen que s’ha universalitzat l’ús d’aquest mitjà i que en fer tràmits i compres facilitem moltes dades personals. Per això, avisen de la importància de protegir-nos en l’àmbit virtual i de no confiar de tot el que rebem. Per evitar caure en una estafa d’aquest estil, els Mossos d’Esquadra recomanen llegir bé els correus, no facilitar dades personals o bancàries i no clicar determinats enllaços.

De totes maneres, les persones que caiguin en l’estafa han de denunciar els fets. Per posar fre a aquest delicte les empreses han engegat campanyes per alertar els clients i informen als seus webs dels correus electrònics que són falsos. Els Mossos també informen dels fraus que detecten a través de les xarxes socials.