(ACN/Redacció) La Fundació Bofill ha denunciat aquest dilluns que l’abandonament escolar a Catalunya està estancat en uns nivells que “no es poden normalitzar”. En aquest sentit, recorda que l’any passat 97.000 joves catalans d’entre 18 i 24 anys no tenien cap titulació més enllà de l’ESO ni estaven estudiant. A més, la taxa és el doble entre els joves d’origen migrant o de famílies amb baix nivell d’estudis respecte a la resta d’estudiants. L’entitat reclama impulsar un pla de xoc contra l’abandonament escolar que permeti en el termini d’una legislatura “situar Catalunya per sota de l’objectiu europeu del 10 %”.
Segons l’entitat, Catalunya ha reduït progressivament les xifres d’abandonament educatiu prematur en els darrers 20 anys, però, tot i així, continua al capdavant d’Europa pel que fa a joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris. Concretament, se situa en un 16,9 %, per sobre de la d’Espanya (13,9 %) així com la de la mitjana europea (9,7 % el 2021).
Risc de cronificar els nivells d’abandonament
Per tot plegat, la fundació alerta que si no es prenen mesures hi ha el risc de cronificar i normalitzar aquests alts nivells d’abandonament escolar prematur, però també creu que a Catalunya hi ha un consens social i polític molt ampli al voltant de la necessitat de reduir-lo. “Evitar la ruptura de les trajectòries educatives d’aquests joves ha d’esdevenir una política d’equitat i d’igualtat de primer ordre. L’objectiu és que en un termini de quatre anys es redueixi a la meitat l’abandonament entre joves immigrants o procedents de famílies amb baix nivell d’estudis (d’un 30 a un 15 %)” afegeix.
Manifest per abordar la problemàtica
L’entitat fa una crida a actuar i, per això, ha impulsat un manifest obert a signatures d’entitats i persones a títol individual, i ha treballat durant els darrers mesos un moviment ampli a través d’una plataforma de reptes i solucions on hi ha més de 250 persones d’entitats, ajuntaments i organitzacions de tot el país en la lluita contra l’abandonament escolar.
Pla de xoc
L’entitat ha fet un seguit de propostes que s’articulen en quatre grans eixos: més eines per identificar i fer seguiment de l’alumnat en risc d’abandonament i evitar que deixin els estudis prematurament; l’ampliació de la cobertura d’ajuts i beques a l’alumnat per evitar que la falta de recursos sigui una barrera; més i millors recursos d’orientació, suport i mentoria de l’alumnat per evitar que abandonin, i més planificació i ampliació de l’oferta d’educació postobligatòria perquè tots els joves puguin continuar els estudis.
La Fundació Bofill també considera “imprescindibles” l’ampliació de l’escolarització 0-3, les transformacions de l’estructura i l’arquitectura de l’educació postobligatòria i la continuïtat educativa de tot l’alumnat, la millora de la formació inicial i permanent del professorat en orientació i millorar també l’atenció a la diversitat.