De tots els transports públics als Ferrocarrils de la Generalitat és on tradicionalment es produïen menys conductes incíviques Aquesta tendència, però, podria començar a canviar. Si l'any passat s'hi van produir prop de 500 incidents, un 30% més que el 2009, ara durant els vuit primers mesos de l'any ja se n'han comptablitizat més de 370. En canvi, el frau a l'hora de pagar el bitllet ha baixat 4,4% al 0,2%. Tot i la tendència a la baixa, la primera edició de la jornada contra l'incivisme vol que es jutgin els usuaris que es colen al metro d'una manera reiterada. ENRIC TICÓ, president de Ferrocarrils de la Generalitat "Ens trobem que com que el preu del bitllet és relativament baix, és molt baix això jurídicament per a la persona que fa frau és difícil d'atacar. Des d'un punt de vista administratiu, la reflexió que volem plantejar és veure si trobem alguna via judicial per perseguir l'infractor i fer difícil, més car i més complex el fet de colar-se als Ferrocarrils." Per combatre l'incivisme, a tota la xarxa de Ferrocarrils hi ha 400 agents de seguretat, 1.200 intèrfons i 1.500 càmeres de vigilància. Les imatges que es capten tan a les andanes com als combois, han facilitat la identificació del 78% dels usuaris que es colen. Així, aquestes gravacions servirien com a prova per a un judici eventual als reincidents. Hi ha actes delictius, però, que no van a la baixa. De gener a juny, hi ha hagut una setantena d'agressions a vigilants, agents policials i clients, i també de robatori de cable. Ara s'està treballant per estendre la col·laboració dels Mossos d'Esquadra amb les policies locals d'altres ciutats i, com ja passa a Barcelona, que patrullin conjuntament a la xarxa.

Com combatre aquestes actituds és el que es debat en el marc de la I Jornada sobre Conductes Incíviques en l’Àmbit del Transport Ferroviari.