Fa 15 anys un grup de mares russòfones que vivien a Barcelona es van adonar que els seus fills tenien problemes per mantenir una conversa en l’idioma matern i van decidir posar-hi remei. Van crear una associació que organitzava activitats lúdiques en rus, com ara jocs i teatre, però la canalla creixia i van veure que necessitaven coneixements més profunds sobre la gramàtica i la literatura per dominar l’idioma i apropar-se a la seva cultura.
És llavors quan va néixer l’escola Kolobok. Actualment fa activitat docent els dissabtes al matí, de 10 a 14 h, a l’escola Pia Sant Antoni. Hi ha alumnes de 2 a 14 anys, que fan activitats en funció de la seva edat.
“Aprenc rus per parlar amb el meu avi”
El perfil de l’alumnat és molt variat. La majoria tenen familiars russòfons, però a les aules de la Kolobok hi conviuen diverses nacionalitats. Hi ha fills de famílies de Rússia, Moldàvia, Ucraïna o Bielorússia, entre d’altres, i els infants ho veuen com una oportunitat d’acostar-se a la cultura dels pares, relacionar-se amb nens i nenes que parlen rus i comunicar-se més fàcilment amb els familiars. La Mila Novell és filla de pare català i mare russa: “Aprenc rus per parlar amb el meu avi, que viu a Rússia i no pot venir.”
“Les escoles han treballat per prevenir el ‘bullying'”
La guerra a Ucraïna no ha passat desapercebuda a l’escola Kolobok. La directora, Anna Arguchinskaya, assegura que no han canviat el dia a dia, perquè els alumnes estan acostumats a conviure amb infants de diversos països amb respecte i tolerància. Tot i això, reconeix que els alumnes més grans els van demanar parlar d’aquest tema. Arguchinskaya explica que la seva feina és ensenyar-los a “gestionar les emocions, la por i el dolor” perquè la guerra ha afectat totes les famílies.
Hem parlat de la guerra a partir dels sentiments dels alumnes per aprendre a gestionar les emocions, la por, el dolor… amb molt respecte
Arguchinskaya també ressalta que per l’alt percentatge de russòfons que viuen a Barcelona hi ha hagut molt pocs casos de russofòbia. La directora ho atribueix a la bona feina que s’ha fet a les escoles convencionals: “Abans que nosaltres demanéssim alguna cosa, les escoles ja feien xerrades i han estat treballant per prevenir els casos de ‘bullying’ i russofòbia.”
Tot i això, afirmen que, si cal, ajuden els pares a presentar una denúncia o a escriure una carta a la direcció del centre educatiu en cas que hi hagi situacions d’assetjament.