Omplir un dipòsit de 50 litres de gasolina costa, a dia d'avui, més de 60 euros de mitjana. Són vuit més que fa un any. I el mateix passa amb el dièsel, que és ara un 19% més car que el desembre del 2009. LOURDES BALLESTER, dependenta "Antes del puente subió, después también ha ido bajando pero la han vuelto a subir otra vez. Y bastante, se nota la gente que viene a quejarse." Aquesta crescuda acosta el preu del combustible al seu màxim històric, registrat el juliol d'ara fa dos anys, quan el barril de Brent, el de referencia a Europa, es van enfilar fins els 147,5 dòlars. Aquesta vegada, en canvi, la pujada no es correspon amb el preu del barril que s'ha mantingut entorn als 90 dòlars. Una diferència que s'explica per diversos motius. MARIANO MARZO, catedràtic de recursos energètics de la UB "El canvi euro-dòlar doncs ha canviat molt en el transcurs d'aquests dos anys i el barril es paga en dòlars. Per una altra banda han pujat els impostos. Si a això li afegim un cert augment dels marges dels distribuidors, doncs tenim més o menys explicada aquesta diferència". Però fins i tot si es produís un reajustament en el canvi del dòlar i l'euro la perspectiva no és gaire esperançadora per a la butxaca. Un dels factors que mantindrà el preu elevat és la demanda, que segueix pujant tot i la crisi, a causa del creixement de països emergents com la Xina. MARIANO MARZO, catedràtic de recursos energètics de la UB "El petroli barat és història, haurem d'acostumar-nos a preus cars dels productes derivats del petroli, llavors en front d'això cal pensar-se molt bé abans de fer qualsevol despesa." És a dir que per evitar que els preus es disparin, caldria un canvi de model de consum que mantingués la demanda de petroli controlada.