Arriben de tot el món atrets per icones com la Sagrada Família. És agost, però no cal que sigui època de vacances perquè es repeteixi la imatge. Per alguns, aquestes cues són benvingudes: signifiquen negoci. CARLOS CLIMENT, venedor "El turismo es prácticamente lo que nos trae comida." ALFONS PÉREZ taxista "A la ciutat, penso que és una ajuda important per tots, pel taxista, pels hotels." PERE CHIAS, president del Gremi de Restauració de Barcelona "El turisme sí que ha facilitat segurament la creació de nous establiments, ha descobert noves zones de la ciutat." Algunes estimacions calculen que el turisme a Barcelona genera 100.000 llocs de treball. L'impacte econòmic és al voltant dels 22 milions d'euros al dia. És el saldo positiu d'un creixement espectacular en només 20 anys. Des dels Jocs Olímpics, Barcelona ha triplicat el nombre de visitants, fins als set milions i mig a l'any actuals. Pot absorbir la ciutat una xifra més alta encara? El Gremi d'Hotels creu que sí i situa el llistó en 10 milions de turistes. Però l'èxit també té un preu... "Fuera, fuera!" L'esclat de la Barceloneta ha reobert el debat sobre la possible saturació del model. Pels veïns, el turisme, lluny de ser inofensiu, transforma la ciutat i la perjudica. LLUÍS RABELL, president de la FAVB "S'està obrint la porta a pressions especulatives que augmenten els preus de determinats barris que esdevenen barris de moda. I es generen fenomens d'expulsió de veïns i veïnes." Arran d'imatges com aquestes, associades a l'anomenat turisme de borratxera, alguns sectors, com els organitzadors de congressos, s'han mostrat preocupats. Les agències de viatges creuen que el problema no és de quantitat sinó de qualitat. MARTÍ SERRATE, president de l'ACAVe "Jo crec que aquest turisme no ens interessa, nosaltres som radicals. Aquest turisme ve independentment, no ve a travès de les agències de viatges i d'alguna manera s'ha de frenar perquè això pot deteriorar la marca Barcelona i ens pot embrutar." Els guies turístics també són crítics amb un model que consideren que afavoreix l'oci. YOLANDA SAGUAR, Associació Professional de Guies Turistics de Catalunya "Sempre pensem que és en detriment d'aquest tipus de turisme més cultural i que vol gaudir realment de la ciutat i no tant de la platja i d'aquestes festes nocturnes que ara es veu que hi ha per tot arreu." De moment, els protagonistes del debat estan més ocupats a portar cap a casa un bon record de Barcelona.

Pel Gremi d’Hotels, el nombre de turistes que visiten Barcelona cada any encara no ha tocat sostre. Són partidaris d’arribar als 10 milions. L’any 2012, la xifra era de 7,5 milions. En la mateixa línia, el Gremi de Restauració considera que els beneficis són innegables: “Ha facilitat la creació de nous establiments i ha descobert noves zones de la ciutat”, explica el president Pere Chias. Altres sectors econòmics, com el món del taxi, també ho veuen amb bons ulls.

Però en l’altre plat de la balança hi ha la pressió que aquest turisme massiu representa per als veïns dels barris més visitats. Lluís Rabell, president de la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona, creu que Barcelona s’ha sotmès a “pressions i interessos de grans lobbies, com l’hoteler”. La conseqüència és que la ciutat es converteix en “un parc temàtic” i que “l’urbanisme, el comerç o els horaris comercials es planifiquen en funció del turisme”.

Altres sectors implicats com les agències de viatges, els organitzadors de congressos o els guies turístics centren el debat en la qualitat del turisme. Martí Serrate, president de l’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe), assegura que el model de joves que només busquen festa “no ens interessa” perquè “pot deteriorar la marca Barcelona i ens pot embrutar”. Des de l’Associació Professional de Guies Turístics de Catalunya també són crítics amb un model que consideren que afavoreix l’oci: “Pensem que és en detriment d’un tipus de turisme cultural que vol gaudir realment de la ciutat”.