(ACN) El Departament d’Educació del govern ha presentat aquest dimarts noves mesures per lluitar contra l’assetjament escolar. S’implementaran a partir del curs vinent amb l’objectiu de promoure una nova mirada respecte a l’assetjament escolar entre els centres educatius catalans. La conselleria ha anunciat que multiplicarà per deu els recursos dedicats als dos programes de què disposa de sensibilització, unificarà els protocols d’assetjament i formarà tots els alumnes de 1r d’ESO.

El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha remarcat la importància d’un “canvi de mirada” davant l’assetjament escolar a l’administració, als centres educatius i a les famílies, però també ha avisat que “no n’hi ha prou”.

González-Cambray ha recordat que l’escola és “el reflex de la societat” i que encara que no agradi “el bullying existeix”. Per això ha subratllat la necessitat de posar més “recursos, eines, protocols més àgils i més coordinació per prevenir, detectar i intervenir millor en possibles casos d’assetjament”. En aquesta línia, el Departament reforçarà els dos programes que té de sensibilització envers l’assetjament: el Programa de prevenció #aquíproubullying i l’Enfocament restauratiu global (ERG). També garantirà que tots els centres hagin fet formació en prevenció de l’assetjament els pròxims dos cursos. 

Projecte de prevenció, detecció i intervenció davant l’assetjament

El primer dels programes s’emmarca en el Projecte de convivència i posa a l’abast dels centres la formació, estratègies i recursos per elaborar un projecte de prevenció, detecció i intervenció davant l’assetjament escolar. Ho fa amb la participació de tota la comunitat escolar, especialment de l’alumnat, que actuarà com a observador i agent actiu. Actualment, té la participació de 262 centres. Per la seva banda, l’ERG proporciona recursos i formació per promoure la resposta positiva al conflicte, la reparació de danys i la restauració de relacions en el marc del Projecte de convivència de centre. Ara com ara, hi participen 170 centres.

Es crea la figura del coordinador de convivència

Cada centre haurà de tenir referents de convivència entre l’alumnat, així com una nova figura de coordinador de convivència, coeducació i benestar a totes les escoles i instituts. Els coordinadors, que seran docents dels centres, rebran formació i la seva tasca serà la de coordinar en matèria de convivència, coeducació i benestar o malestar dels alumnes. Aquesta figura està prevista en la Llei integral de protecció a la infància i l’adolescència envers la violència, aprovada el juny del 2021.

Unificació dels protocols d’assetjament

La conselleria també ha anunciat la unificació dels protocols d’assetjament, amb l’objectiu de simplificar la tasca a les direccions de centres i als docents. Educació ajuntarà en un únic protocol els quatre que existeixen: Assetjament i ciberassetjament, Violència masclista, Odi i discriminació, i LGBTI. D’aquesta manera, quan calgui activar un protocol, consultar-ne els circuits d’intervenció o conèixer-ne els recursos que hi ha, els professionals disposaran d’un únic marc comú que els facilitarà i agilitzarà la feina.

Finalment, González-Cambray ha explicat la posada en marxa del nou Registre de violències contra l’alumnat (REVA), una base de dades de nova creació que permetrà sistematitzar el registre de les situacions de violència que viu l’alumnat. Entre els principals objectius, hi ha el de facilitar la gestió de casos, unificar els criteris d’actuació, agilitzar el circuit de comunicació entre els diferents agents, així com disposar d’un registre estadístic de tots els casos de violències de Catalunya.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a