Aquest dilluns 2 de maig se celebra el Dia Internacional contra l’Assetjament Escolar i les entitats que lluiten contra aquesta xacra social reclamen que s’hi pari molta més atenció des de tots els àmbits: l’Administració, l’escola i la família. La presidenta de l’associació No al Acoso Escolar (NACE), Carmen Cabestany, ha explicat a betevé quin és l’abast de l’assetjament a Catalunya, com es pot prevenir i les claus per detectar-lo a temps.
En primer lloc, Cabestany critica que les xifres i estadístiques actuals no reflecteixen la magnitud del “bullying” a casa nostra. “M’agradaria tenir dades recents i fiables, però no és així. El problema és greu: hi ha molt silenci. O ens posem les piles o hi haurà molt de dolor“, avisa. I per posar-se les piles entén, per exemple, que se centrin esforços en la prevenció. NACE ha elaborat un decàleg per erradicar la xacra:
- Visibilitzar l’assetjament escolar.
- Que es reconegui l’existència de la problemàtica als centres educatius.
- Incorporar l’educació emocional des que els infants són ben petits.
- Obligar totes les escoles a tenir un pla de prevenció efectiu contra el “bullying”.
- Conscienciar i formar el professorat sobre la qüestió.
- Informar les famílies perquè siguin capaces de detectar un possible cas de maltractament.
- Davant d’un possible cas, aplicar el protocol “amb rigor i transparència” i amb l’ajut d’agents externs al centre educatiu.
- Promoure campanyes de sensibilització contra l’assetjament escolar.
- Implicar tots els agents socials en la lluita contra el “bullying”.
- Fomentar la transparència per conèixer les xifres reals d’aquesta xacra a Espanya.
Com se sap que un infant està sent assetjat a l’escola?
A l’hora de detectar un possible cas d’assetjament escolar, Carmen Cabestany es remet a la regla de les tres C. La primera, c de canvis. “Hi ha canvis en el caràcter, en la son, en l’alimentació…“, concreta la presidenta de NACE. La segona, c de cos: “El cos de la víctima es corba i es fa petit, amb la mirada trista i el cap dirigit al terra“, descriu. I per últim, c de campanes, perquè l’infant no vol anar a l’escola.