Aquests dies, esperar a la parada de Jaume I de la línia 4 implica rebobinar al passat per uns instants. A l’andana de les vies que van en direcció Trinitat Nova ha quedat al descobert un mural amb el logotip de la candidatura de Barcelona als Jocs Olímpics del 1992, un disseny d’Amèrica Sànchez previ al 1986, quan la ciutat encara estava en ple procés de candidatura per acollir els jocs.
Aquesta informació ens la dona la composició del logotip que veiem enganxat en dos extrems del plafó publicitari que ha quedat al descobert, on s’hi veuen esportistes de diferents disciplines: atletes, gimnastes, jugadors de bàsquet o de salt a cavall.
L’expert en olimpisme, Juan Manuel Surroca, explica a betevé que aquest disseny de Sànchez se’l va conèixer popularment com el “palillo“, per la seva forma allargada, similar a la d’un escuradents. A la part central d’aquest element hi apareix escrit el nom de Barcelona i l’any en què es farien els jocs, el 1992. Finalment, el logotip oficial el va crear Josep Maria Trias.
30 anys dels JJOO i “no hi ha massa referents a la ciutat”
Aquest any farà 30 anys des que Barcelona va ser seu olímpica i Surroca lamenta que “no hi ha massa referents a la ciutat per recordar-ho” i que inclús ha arribat a quedar en segon pla, “en el calaix dels records”, tret de la font del Cobi a la Vila Olímpica o d’altres espais simbòlics. “Veus això en una estació de metro i et quedes molt sobtat”, ha exhalat. Surroca recorda que Barcelona va viure “una autèntica febre olímpica, ja que mai abans una cuitat havia tingut tants voluntaris interessats a col·laborar-hi de forma desinteressada”. Aquest és un exemple de com moltes coses que queden enterrades per l’evolució de la història, quan es destapen, creen un impacte, ha reflexionat.
La descoberta del mural ha captat l’atenció d’alguns nostàlgics dels jocs que han publicat a les xarxes fotografies de l’antic anunci. De fet, algunes acumulen centenars de ‘m’agrada’.