El 56 % dels prop de quatre milions de tràmits fets a l’Ajuntament de Barcelona durant l’any 2022 s’han fet per internet. Les dades d’Atenció Ciutadana marquen el canvi de paradigma que ha fet la tramitació entre el 2019 i el 2022, amb la transformació de l’atenció presencial cap als canals no presencials. Aquest canvi és atribuïble, en bona part, als efectes de la pandèmia de la covid-19, juntament amb la incorporació de nous sistemes d’identificació més senzills, així com la possibilitat de fer més tràmits en línia, segons detalla l’Ajuntament.
La tinenta d’alcaldia de Transició Digital, Mobilitat i Relacions Internacionals, Laia Bonet, considera que “l’Ajuntament ha fet la transició digital mantenint una atenció presencial excel·lent, garantint el dret a relacionar-se presencialment amb l’Administració”. Segons ha destacat, “en els darrers tres anys hem fet un esforç enorme per fer créixer l’atenció telefònica i millorar l’atenció presencial per tal de donar el millor servei a tothom. Estem molt satisfets de la valoració que fan els barcelonins i barcelonines dels serveis d’atenció ciutadana”.
Diversificació de canals adaptats als diferents perfils
Després de la pandèmia, l’Ajuntament busca maneres de facilitar l’atenció presencial per a aquells col·lectius que ho necessiten. És per això que, a partir de mitjans de març, a les oficines d’atenció ciutadana es podran demanar ajuts com el Fons d’Infància i tramitar les sol·licituds d’ocupació de via pública per la diada de Sant Jordi.
A més, s’ha posat a disposició de la ciutadania una nova oficina, l’OAC Monumental. Així i tot, també es podrà rebre atenció per telèfon o realitzar la tramitació per internet perquè, qui no necessiti aquest suport, pugui ser atès sense desplaçar-se a una OAC.
Els homes, principals usuaris del canal en línia
L’Ajuntament elabora una enquesta que analitza i compara el perfil de les persones usuàries de l’atenció ciutadana, realitzant 1.200 enquestes per canal. Segons asseguren les dades de l’Ajuntament, les dones són majoria en el canal telefònic, en què representen el 60,5 %, i el presencial, amb un 54,7 %. En canvi, els homes ho són en el canal en línia, amb un 56,6 %.
A més, el 52,1 % dels usuaris de les OAC estan en la franja dels 25 als 44 anys i més del 50 % no tenen nacionalitat espanyola.