La fallida de Spanair i les participacions preferents venudes per CatalunyaCaixa van disparar un 31,5% les reclamacions a l’Agència Catalana del Consum durant l’any passat. Els arbitratges de consum per als afectats per les participacions preferents de CatalunyaCaixa es van posar en marxa el mes de desembre de 2012 i, segons ha anunciat el secretari d’Empresa i Ocupació, Pere Torres, fins a l’1 de maig l’entitat va realitzar les devolucions de 2.152 casos per un total de 41,5 milions d’euros, i tots els laudes van ser favorables als clients.
També fins a l’1 de maig, l’ACC va rebre 13.016 reclamacions, de les quals 9.000 s’han de resoldre per la via de l’arbitratge amb el banc, 2.152 han passat la vista arbitral i 986 han cobrat ja els diners, en un procés que dura uns quatre mesos de mitjana. Pere Torres ha expressat el seu desig que entitats com ara Bankia, a la qual ara pertany Caixa Laietana, s’acullin al mateix procediment, tenint en compte que aquesta entitat catalana també ha tingut nombroses denúncies relacionades amb aquest producte financer.
En el cas de Spanair, que va motivar 3.571 reclamacions, Consum no va mitjançar amb l’empresa perquè aquesta havia cessat l’activitat, però va informar els reclamants sobre com recuperar la totalitat de l’import dels bitllets que no havien pogut utilitzar, fet que es va aconseguir en la majoria de casos.
Pel que fa a la llista de companyies amb reclamacions, Vodafone ocupa la tercera posició (1.694), seguida per Telefónica (1.209), Ryanair (791), Endesa (591), Vueling (264), Gas Natural (246) i Bankia (219). En percentatges, els sectors que han acaparat més reclamacions han estat els dels transports (30%), el de telefonia i Internet (29%) i el d’activitats financeres (20%).