El swing i els estils que regnaven a les pistes de ball entre els anys 30 i 50 tornen a la ciutat per Setmana Santa. Al Casino l’Aliança i en altres indrets propers del Poblenou se celebra la 16a edició de Barswingona, punt de trobada anual dels amants del swing i l’indie hop d’arreu d’Europa. El programa de balls, tallers i audicions és enguany més ampli que mai, perquè va començar dimecres a Gràcia i s’allarga fins dilluns al matí, amb l’actuació de la Sant Andreu Jazz Band a la plaça Reial. La resta de sessions tenen lloc al Poblenou: dijous és la gran festa dels anys 20, amb tothom vestit de blanc i negre a la pista del Casino l’Aliança; divendres és la festa de l’era swing i els ballarins van vestits com als anys 30 i 40; dissabte els assistents es vesteixen i ballen en comparses; i divendres és la festa del glamour, a la qual es recomana anar vestit per impressionar. Alguns dels passis per a la Barswingona ja s’han esgotat, però els principiants i els ballarins més avançats encara poden comprar entrades per algunes d’aquestes festes.

Però aquesta Setmana Santa hi ha encara més ball a la ciutat que en anys anteriors, perquè a més de la Barswingona se celebra, per primer cop, la Dance World Cup. Es tracta d’una competició per triar els millors ballarins clàssics, contemporanis i també de hip-hop, jazz, claqué i flamenc que representaran Espanya a la gran final mundial que tindrà lloc a Brighton al juliol. Allà hi participaran ballarins de tots aquests estils i de 36 països europeus, americans, asiàtics i africans. La Dance World Cup espanyola se celebra entre divendres i diumenge al Barcelona Teatre Musical, sobre un escenari de 20 metres d’ample i amb 1.850 localitats de públic. A més, s’hi ofereixen tota mena de productes a la Fira de la Dansa i els ballarins participen en tallers de formació a l’Institut del Teatre. A la gala de cloenda de diumenge seran presents figures prestigioses de la dansa de tot el món, de tots els estils i de totes les edats, des de Cynthia Harvey (que va fer la seva carrera professional a l’American Ballet Theatre de Nova York) fins a Albert Carhmy (un barceloní que s’ha format arreu del món i ha acabat triomfant amb la dansa urbana a Londres).

Sarsuela i copla als teatres

La companyia +Sarsuela representa aquests dies l’obra ‘Cançó d’amor i de guerra’, que va ser censurada per la dictadura de Primo de Rivera. Ambientada al 1793 en un poble de la Catalunya Nord, és una història d’amor enmig dels anys convulsos de la Revolució Francesa que vol ser un clam per la llibertat dels pobles i una reivindicació de la dona. Es va estrenar el 1926 amb algunes modificacions i en més de tres anys se’n van fer més de 2.000 representacions.

L’any 2011, 28 anys després de ser representada per darrer cop al Teatre del Liceu, els membres d’aquesta nova companyia van posar en escena la versió íntegra de ‘Cançó d’amor i de guerra’ al Teatre Romea. L’èxit els va portar a repetir al juliol d’aquell any al Teatre Condal. Ara, fins dilluns, es pot tornar a veure al Teatre Victòria amb uns preus que oscil·len entre els 25 i els 35 euros.

Mentre al Victòria fan sarsuela, al Versus Teatre fins aquest diumenge hi ha copla. Es tracta de l’espectacle ‘Le llaman copla’, que combina clàssics de tota la vida com ‘La bien pagá’, ‘Las cositas del querer’ o ‘Pena, penita, pena’ amb èxits més recents com ‘Mi niña Lola’, popularitzada per Concha Buika. La companyia catalana La Barni Teatre recupera i fa seu aquest gènere de la cançó popular espanyola en un espectacle d’escenografia minimalista i petites intervencions teatrals que evoquen el món de Federico García Lorca amb l’acompanyament de tres músics en directe. L’espectacle va tenir èxit durant l’estada a Madrid i també ha triomfat a Barcelona, on va ser prorrogat fins a aquest diumenge. L’entrada val 20 euros.

Concerts d’indie pop, tango i jazz

Més enllà dels teatres, la programació de concerts musicals d’aquesta Setmana Santa a Barcelona és també àmplia i diversa. La nit de Divendres Sant, els barcelonins Manos de Topo tanquen la gira Escapar con el anticiclón, a la sala Apolo 2, just on va començar ara fa un any. La selecció de 23 cançons que componen aquest espectacle és un recorregut per la història d’aquest grup, format el 2005 a Barcelona per dos joves estudiants de cinema: Miguel Ángel Blanca i Alejandro Marzoa. Des de les seves primeres actuacions i maquetes van parodiar la cançó romàntica. Ara compten amb la guitarra de Ramón Rodríguez i també la participació de The New Raemon, que els ha produït el darrer disc. El concert és a les 21 h i forma part del Festival del Mil·lenni i les entrades valen 15 euros.

El festival Barnasants porta aquest dissabte una de les veus més destacades del tango actual. Es tracta de Sandra Rehder, cantant argentina instal·lada a Barcelona des de fa més de 10 anys, que actuarà acompanyada de la guitarra de Gustavo Bataglia. Fa un parell de mesos que interpretaven plegats l’espectacle ‘Tangos de la resistencia’ al Teatre Akadèmia. Aquest dissabte els podrem veure, a les 21.30 h, a la sala Luz de Gas. El preu de l’entrada, a partir de 16 euros.

La sala Jamboree proposa celebrar el que hauria estat el 80è aniversari de Tete Motoliu amb un concert especial, a càrrec del clarinetista Perry Robinson, un dels músics amb els quals Montoliu va inaugurar la cava del Jamboree el gener de 1960. Des de llavors que no havia tornat a trepitjar aquest escenari. Diumenge ho farà en companyia de vells amics d’en Tete Montoliu com Josep Maria Farràs (trompeta) i Francesc Burrull (piano), deixebles que han seguit els seus passos com el pianista Ignasi Terraza, el contrabaix d’Ignasi González i la bateria d’Esteve Pi i, fins i tot, fidels escuders com Horacio Fumero (que el va acompanyar al contrabaix durant 20 anys amb l’enyorat Peer Wyboris a la bateria). Faran dues sessions, una a les 18 i l’altra a les 20 h. Després, la sala del Jamboree es convertirà en cinema i s’hi projectarà el documental ‘Tete. Una mirada’.