Les associacions familiars de 21 escoles de Nou Barris alerten en un escrit que calen més recursos i més personal per als centres, davant un “creixement exponencial d’alumnes amb necessitats especials”. En concret, assenyalen que les places reservades NEE (necessitats educatives especials) per a I3 el proper curs ronda “a les escoles públiques del districte entre el 38 % i el 55 %“, mentre la mitjana a la ciutat “es troba per sota del 20 %”. En ser infants de tres anys, diuen, pot ser que al llarg del curs se’n diagnostiquin casos nous.

Les representants de prop de 7.000 famílies han sol·licitat una reunió urgent amb el Consorci d’Educació per abordar “l’especificitat de Nou Barris, amb uns indicadors socioeconòmics plens de vulnerabilitats, iniquitats i dificultats“. Hi volen tractar la distribució dels recursos humans i econòmics per garantir l’atenció a tots els infants, al mateix temps que demanaran mesures per afrontar una situació que fa temps que detecten. “Ha anat ‘in crescendo’, cada cop hi ha més reserva de places, però no ve acompanyada d’un augment de recursos de forma proporcional”, afirma Neus González Monfort, de l’AFA de l’Escola Víctor Català.

Més professionals i abaixar ràtios

Defensen que cal abaixar les ràtios i incrementar els professionals docents i de suport per atendre els infants segons les seves necessitats. “Cada cop tenim més necessitats i no creiem que hi hagi prou mitjans per atendre-les. Això implica que tot l’alumnat es veu afectat. No pot ser que monitors i mestres hagin d’assumir una atenció que hauria de fer un especialista”, afirma Narcís, de l’AFA de l’Escola Àgora, a la Guineueta. “Defensem l’escola inclusiva i, per això, creiem que el Consorci no ha d’aplicar un criteri d’igualtat, sinó d’equitat“, assenyala Neus González Monfort.

La importància del codi postal

Posen com a exemple l’Escola Víctor Català, a la Prosperitat, on segons dades de l’AFA hi entraran 16 infants amb NEE d’un total de 40. Les necessitats especials de l’alumnat poden ser per raons de salut o també socioeconòmiques. En aquest punt, la vintena d’AFA apunten que en el cas de Nou Barris hi ha molts factors i acaben interrelacionant-se. “Els estudis demostren que el codi postal determina el desenvolupament personal. En el cas de Nou Barris hi ha infants que han viscut un desnonament o viuen en pisos compartits, o no poden gaudir d’unes extraescolars… tot de factors que acaben influint”, afegeix González Monfort.