L’Ajuntament de Barcelona vol unir pel litoral els barris de la Marina del Prat Vermell i la Zona Franca amb les Drassanes i el centre de la ciutat. Ho farà construint un passeig que oferirà una connexió a peu, en carril bus i carril bici, tot resseguint el port de Barcelona. De moment, s’ha iniciat la redacció del projecte executiu, i està previst començar les obres a finals del 2024 per la plaça de les Drassanes.
L’objectiu principal del nou corredor és millorar la connectivitat de la Marina del Prat Vermell, un barri de nova construcció que acollirà 28.000 habitants i tindrà 12.000 habitatges. Per això, a banda de la nova connexió portuària, també està previst transformar el passeig de la Zona Franca durant el proper mandat perquè deixi de ser una barrera entre els barris.
En bus al centre de Barcelona en 10 minuts
L’obra suposarà una inversió de 9 milions d’euros, finançats per l’Ajuntament i el Port de Barcelona, i la previsió es poder acabar tota la connexió entre finals del 2025 i principis del 2026. “Es tracta de garantir que en un màxim de dos o tres anys el veïns de la Marina puguin arribar a les Drassanes en 10 minuts“, afirma la tinenta d’alcaldia Janet Sanz, que vol que deixi de ser un “barri aïllat”. Per fer-ho, es crearà una nova línia d’autobús que recorrerà aquest traçat.
En total es construiran tres quilòmetres de corredor urbà entre el passeig de la Zona Franca i la plaça de les Drassanes. El recorregut constarà de tres trams. El primer comença a les Drassanes i arriba fins al port de Barcelona, i consta d’un carril bici i un de bus ja existents. El segon és d’accés restringit i passa per les instal·lacions portuàries, i el tercer tram és el que arriba al passeig de la Zona Franca passant pel carrers de la Mare de Déu de Port i Motors.
La ronda del Litoral, pendent de la transformació definitiva
El consistori es planteja aquesta nova connexió, que s’ha acordat amb el port de Barcelona com una solució provisional a la futura transformació de la ronda del Litoral per guanyar espai per al vianant. Aquest projecte, acordat entre l’Ajuntament i el Govern espanyol, preveu traslladar la ronda arran de terra, una vegada s’hagi fet trasllat de l’estació del Morrot, s’hagin modificats els accessos ferroviaris i convertir la via ràpida actual en un nou vial urbà.