L’Ajuntament de Barcelona ha concretat el pla urbanístic per fer possible la transformació de l’antiga fàbrica Mercedes-Benz, al Bon Pastor. El recinte industrial, equivalent a set illes de l’Eixample (90.000 m²), es requalificarà per acollir habitatge, equipaments i activitat econòmica i docent, tal com es va pactar amb la propietat dels terrenys, i també hi haurà zones verdes i carrers pacificats en el que serà una gran superilla.
Per donar resposta a les demandes veïnals, s’ha reduït l’edificabilitat prevista inicialment, de manera que els blocs de pisos seran més baixos (de sis plantes i no 10 com s’havia previst). Això ha fet reduir el nombre total d’habitatges de 1.450 a 1.300 (uns 5.000 m² de sostre menys). Del total de pisos, un 60 % seran privats i un 40 %, de preu assequible (alguns de compra i altres de lloguer) i també n’hi haurà de públics.
És una operació viable econòmicament per al promotor, però incorpora necessitats de barri; aquí no fem ‘pelotazos’”
Una àgora central i equipaments
Més de la meitat del que ocupa tot l’antic recinte industrial serà espai públic (49.000 m²). Un dels espais centrals serà la plaça de la Mercedes: l’estructura metàl·lica de l’antiga nau de producció de la fàbrica es restaurarà per convertir-se en una àgora per fer-hi actes públics. També hi haurà un gran parc urbà format per dos jardins i una plaça enjardinada. Els carrers seran exclusius per a vianants i bicicletes, sense trànsit, i amb vegetació i àrees de joc.
Malgrat els temors veïnals de problemes de trànsit, l’Ajuntament diu haver elaborat un pla de mobilitat que no preveu cap col·lapse a la zona. El nou planejament reserva un antic edifici de la fàbrica i dues peces més per a equipaments públics. Segons un estudi fet a partir de les demandes veïnals, a l’àmbit hi caldrà ubicar una escola bressol, un centre de formació professional i un espai sociocultural i de memòria.
Empreses interessades a ubicar-s’hi
Un altre dels edificis de l’antiga fàbrica es reserva per a la nova seu de l’escola de disseny Elisava i la que hi obrirà la Universitat de Vic, així com un centre de recerca de la Fundació Leitat. També hi haurà un bloc per a l’activitat d’indústries creatives. El primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, ha explicat que hi ha “dues o tres empreses rellevants” que han mostrat interès per invertir i ubicar la seu a la nova Mercedes-Benz. La previsió és crear uns 5.000 llocs de treball.
El missatge que enviem als inversors és que aquesta és una nova centralitat de Barcelona, com ho pot ser el 22@”
Equipament esportiu al carrer de Santander
El nou planejament també incorpora una altra peça al mateix barri pendent de transformació. Es tracta dels terrenys del carrer de Santander on hi havia un camp de futbol, a tocar de la ronda del Litoral. La parcel·la s’usa ara com a magatzem de contenidors. L’operació preveu recuperar el solar per a usos esportius i s’hi traslladaran 10.000 m² de sostre industrial previstos inicialment a l’àmbit de la Mercedes-Benz.
A la Comissió d’Urbanisme de la setmana vinent es votarà la modificació del Pla General Metropolità amb tots aquests canvis. La previsió és que passi pel plenari a principis del 2023. Collboni ha admès que el gruix de la transformació es veurà en el proper mandat i culminarà en el següent. Un dels primers usos que hi haurà és el de l’escola Elisava, que vol iniciar el curs 2025-26 al nou edifici de la Mercedes-Benz.
L’operació urbanística no tindrà cap cost per a l’Ajuntament. El document que se sotmetrà a votació preveu que la propietat dels terrenys urbanitzarà els vials i les zones verdes i cedirà els sòls per fer-hi equipaments públics, així com la part de l’aprofitament urbanístic per al consistori, que es concretarà en habitatge assequible.