La transformació de l’antiga fàbrica Mercedes-Benz, al Bon Pastor, aspira a un premi en la fira immobiliària internacional MIPIM, que se celebra aquesta setmana a Canes (França). L’Ajuntament de Barcelona i la propietat dels terrenys (la immobiliària Conren Tramway) van acordar l’any passat els nous usos dels terrenys. Tot i que el pla urbanístic per tirar-ho endavant encara està pendent, els promotors han fet públiques imatges virtuals de com s’imaginen l’espai.

Els terrenys de l’antiga Mercedes-Benz tenen una superfície de 90.000 m² (equivalent a set illes de l’Eixample) i no hi ha activitat des del 2007. Els plans pactats entre l’Ajuntament i la propietat preveien convertir la nau central de la fàbrica en una gran plaça d’ús públic. Al voltant, s’hi situava l’escola de disseny Elisava, la nova seu de la Universitat de Vic a Barcelona i un centre de recerca tecnològica Leitat. També hi ha previstos 1.450 habitatges, dels quals 580 seran de protecció oficial.

Recorregut virtual per la futura Mercedes-Benz

Les imatges virtuals permeten fer un recorregut per un espai sense trànsit. En destaca la plaça central sota l’estructura de l’antiga fàbrica, per reivindicar el passat industrial. Els promotors se l’imaginen com un espai d’oci i cultura, amb molta vegetació. També es pot veure la façana dels edificis que acolliran la futura seu de l’Elisava i de la UVic, així com els laboratoris de recerca de Leitat. A més, s’intueixen els volums dels blocs d’habitatges que s’hi han projectat, alguns de grans dimensions.

La transformació de l’antiga Mercedes-Benz competirà en la categoria de “millor megaprojecte de futur” amb iniciatives immobiliàries de la Xina, les Maldives i l’Índia. En concret, el projecte de Barcelona se les haurà amb un parc industrial de la ciutat de Hangzhou (la Xina), una ciutat flotant a les illes Maldives, i un campus de salut a Bangalore (l’Índia). Els premis es faran públics aquest dijous.

Procés participatiu i malestar veïnal

Fonts municipals matisen que les imatges virtuals corresponen a la proposta del promotor i insisteixen que el pla urbanístic de la zona encara no està tancat. De fet, encara continuen les converses per concretar la modificació del Pla General Metropolità que s’haurà d’aprovar. En paral·lel, s’ha obert un procés participatiu amb veïns. Fins ara s’han fet quatre sessions (sobre habitatge i activitat econòmica, espai públic, mobilitat i equipaments) i en les properes setmanes n’hi haurà més.

Tot plegat coincideix amb un manifest de l’Associació Veïnal Maquinista-Mercedes crític amb la gestió que l’Ajuntament està fent d’aquesta transformació urbanística. En l’escrit, denuncien la “massificació” que hi haurà en aquest espai i les alçàries dels blocs d’habitatges. A més, denuncien que no s’ha fet un estudi de mobilitat sobre l’impacte que tindrà el projecte i reclamen una trobada amb la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz.