La inseguretat, l’accés a l’habitatge i l’atur i les condicions de treball s’erigeixen com a problemes principals a la ciutat de Barcelona, segons els 5.999 consultats a l’última Enquesta de serveis municipals (octubre 2021). En concret, la inseguretat representa el problema principal per al 14,5 % dels veïns, mentre que l’accés a l’habitatge ho és per al 7,4 % i, l’atur, per al 7,3 %. Els segueixen la neteja (6,9 %) i la contaminació i el medi ambient (5,2 %).
Tot i ser la problemàtica principal per als barcelonins, el cert és que la inseguretat trenca la tendència a l’alça dels últims anys. Si a l’enquesta del 2019 va disparar-se fins al 17,1 % i l’any 2020 va seguir creixent fins al 17,7 %, aquest 2021 ha descendit lleugerament fins al 14,5 %. Per això, el regidor de Presidència, Jordi Martí, ha celebrat que “anem aplanant la línia”, perquè “no té una importància assenyalada”, tot i admetre que “hi haurem d’estar a sobre”.
La preocupació per l’accés a l’habitatge també baixa una mica (0,2 punts percentuals), mentre que l’atur i les condicions de treball repunten 0,2 punts i avancen les preocupacions relacionades amb la covid-19, que baixen fins a l’onzena posició a la llista de problemes. En àmbit de districtes, la inseguretat destaca com a principal problema a set dels 10 districtes.
La circulació empitjora i Sant Andreu dona la nota més baixa a la recollida de residus
La sisena preocupació dels barcelonins a l’última enquesta és la congestió del trànsit, amb un 4,7 %. Ara bé, més enllà d’aquesta dada, l’enquesta també pregunta als veïns de cada barri pels problemes de circulació de forma detallada i la resposta és contundent: un 47 % dels barcelonins creuen que ha empitjorat, mentre que un 20,6 % pensa que està igual i un 28,2 % assegura que ha millorat.
Pel que fa a la neteja i la recollida de residus (un dels fronts oberts del govern Colau-Collboni els últims mesos), l’enquesta exposa unes dades més optimistes del que seria esperable després de les denúncies reiterades. Tots els barris aproven la gestió de la recollida de residus amb notes superiors al 6,5, a excepció de Sant Andreu (on hi ha implantat la recollida porta a porta), que hi posa un 6,1, la nota més baixa de totes les registrades a l’enquesta.
L’aparcament, el pitjor servei; els bombers, el millor
Des que l’any 2018 l’Ajuntament va començar a preguntar pels Bombers de Barcelona com a servei municipal, s’han mantingut com a servei més ben valorat. En aquesta enquesta han rebut un 8,2, la mateixa nota que l’any passat. Per darrere dels bombers hi ha les biblioteques públiques (creixen una dècima, fins al 7,8) i els mercats municipals (que creixen el mateix, fins al 7,5).
A l’altra cara de la moneda hi ha l’aparcament, històricament el servei més mal valorat. En aquesta ocasió manté la tendència negativa i, de fet, és l’únic servei municipal que suspèn, amb un 4,1 (això sí, repunta una dècima respecte al 2020 i aconsegueix la millor nota dels últims 10 anys). Per sobre de l’aparcament hi ha la circulació i la seguretat ciutadana en àmbit de ciutat, amb un 5,4 tots dos serveis.