(EFE) Els patinets elèctrics i la resta de vehicles de mobilitat personal hauran de tenir una assegurança i s’hauran de matricular per incloure les dades en un registre. Servirà per identificar-los correctament i determinar millor la seva possible responsabilitat en un accident de circulació amb danys a tercers. Aquest és l’avantprojecte de llei d’assegurances d’automòbils, que ha estat aprovat aquest dimarts pel Consell de Ministres, un text que millora les indemnitzacions a les víctimes d’accidents de trànsit i obliga a disposar d’una assegurança de responsabilitat civil als vehicles de mobilitat personal (patinets elèctrics) i als vehicles agrícoles i industrials.

Podria entrar en vigor el gener del 2026

El projecte de llei es remetrà al Congrés dels Diputats per a la seva tramitació parlamentària, i s’espera que la norma pugui estar en vigor com a molt tard el 2 de gener del 2026, expliquen des del Ministeri d’Economia.

Una vegada aprovada la llei, s’obrirà un termini de sis mesos perquè els titulars d’aquests vehicles de mobilitat personal contractin l’assegurança obligatòria, un període durant el qual no podran ser sancionats per no tenir-lo.

Les primes de les noves assegurances per a aquests vehicles serien inferiors a les dels vehicles de motor, perquè “evidentment els danys que pot produir un patinet són menors, el risc és menor i la prima ha de ser inferior”, explica el Ministeri.

Millora de les indemnitzacions i seguretat de les víctimes

La norma transposa una directiva europea i millora la cobertura, indemnitzacions i seguretat de les víctimes d’accidents causats per vehicles de motor en establir una definició “més clara i àmplia” dels vehicles.

Alhora, millora el sistema de valoració de les indemnitzacions per danys personals, dona major seguretat a les víctimes d’accidents en cas d’insolvència per part de les entitats asseguradores i millora el control que fan les autoritats de l’existència d’assegurança.

La norma busca fomentar el transport sostenible donada la proliferació d’aquests vehicles de mobilitat lleugera, així com millorar la conscienciació social del mal que poden produir i la protecció a la societat pels possibles danys que es puguin produir, explica el Ministeri.