Els pressupostos generals de l’Estat per al 2022 mantenen la mateixa aportació al transport públic de l’àrea de Barcelona que en els últims dos anys. En concret, els comptes preveuen una partida de 109 M € per a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que es finança també amb aportacions de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, així com amb la venda de bitllets. La demanda a l’Estat perquè incrementi la seva part d’inversió per finançar el transport públic és una llarga reivindicació de Barcelona.

La delegada del Govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, ha confirmat que la xifra prevista per a l’ATM és la que s’ha aportat “tradicionalment”. “Pensem que és suficient”, ha dit Cunillera en roda de premsa a la Delegació del Govern, des d’on ha remarcat que la partida es pot modificar perquè els comptes encara s’han de negociar amb els grups parlamentaris al Congrés.

Des del govern municipal, el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, ha dit que és aviat per entrar en la lletra petita dels pressupostos perquè encara estan en tràmit, i ha afegit que “les polítiques de mobilitat i transport públic han de ser una prioritat a l’àrea metropolitana i a Barcelona”. El projecte de pressupost de l’Ajuntament de Barcelona per al 2022 preveu incrementar en 28,5 M € l’aportació per finançar l’ATM amb una partida de 179,2 milions.

Rodalies s’emporta la partida més alta

Dels 2.230 M € que els pressupostos generals de l’Estat preveuen destinar a Catalunya, el gruix més important se l’emporta la xarxa de Rodalies, amb 679,86 milions, un 30,5 % del total. Amb aquesta inversió, es volen millorar els sistemes de seguretat i d’informació, els accessos ferroviaris a la T1 de l’aeroport de Barcelona-el Prat, així com avançar el soterrament del tren en diversos municipis. Per al 2021, l’Estat ja va preveure una inversió rècord a Rodalies de 500 M €, tot i que no s’ha concretat quin grau d’execució hi ha hagut fins ara d’aquesta partida.

El sistema ferroviari, de fet, acapara més de la meitat de la inversió prevista per a Catalunya. A banda de la partida per a Rodalies, els comptes de l’Estat fixen 269,7 M € per a l’alta velocitat, 135,57 M € per a la compra de material per part de Renfe, 120,27 M € per al corredor mediterrani entre Vilaseca i Castellbisbal i 10 M € en actuacions en matèria d’accessibilitat ferroviària a Barcelona. Els comptes també recullen una partida de 164,2 M € per a la conservació i explotació de carreteres.