El col·laborador del ‘Plaça Tísner‘ i especialista en història de l’art, Miquel del Pozo Puig, ens proposa analitzar com s’han representat l’arribada del Reis d’Orient en la historia de l’art. Per això, es fixa en quatre obres pictòriques de temàtica religiosa i nadalenca que es troben exposades al Museu Nacional d’Art de Catalunya. En totes s’hi representa la figura dels tres Reis adorant el nen Jesús.

‘Frontal d’altar de Mosoll’

Del segle XIII

El ‘Frontal d’altar de Mosoll’ projecta els diferents moments de la vida de Maria lligada al naixement del seu fill, Jesús. L’obra esta compartimentada per unes sanefes i unes columnes amb arcs que creen una espècie de pòrtic on a cada recinte hi ha un o dos personatges. Els primers cinc arcs de la fila superior apareixen els tres Reis a cavall, un a cada compartiment, que, seguint un estel que han vist al cel, arriben al quart compartiment, on es troba el nen amb la seva mare. Josep, el pare, es troba al cinquè compartiment.

Del Pozo explica que aquesta pintura del segle XIII té “doble funció”. Per una banda, “els fidels que resin cap aquesta imatge estaran resant a la Mare de Déu“, perquè, segons mostra l’obra, la mirada d’ella no és cap als Reis sinó que és cap endavant. Per altra banda, la mirada del nen sí que és cap als Reis. Això provoca que “no estigui pendent de nosaltres”. Per l’expert, aquesta obra és “la representació dels tres Reis més bonica i especial que hi ha a Barcelona“.

‘Absis de Santa Maria de Taüll’

Del segle XII

L”Absis de Santa Maria de Taüll’ projecta els Reis donant els regals al nen. Com l’anterior, aquesta obra també té “doble funció”. La Mare de Déu, al centre de la pintura, fa de focus visual, i com abans, mira endavant, indiferent als Reis. D’aquesta forma, “dirigeix la mirada cap als fidels”. El nen Jesús, en canvi, de la mateixa forma que en la primera obra, es dirigeix a Melcior i li fa el gest amb la mà.

Del Pozo explica que aquestes pintures “semblen estàtiques, però expliquen histories temporals i els detalls ens ho fan visible”.

‘Anunciació i reis de l’Epifania’

Del segle XIV

L’Anunciació i reis de l’Epifania’ projecta els tres Reis oferint els regals (possiblement) a Maria i el seu fill, Jesús (imatge perduda). Els Reis de la pintura anterior, amb les seves corones al cap, fan l’ofrena drets. En canvi, els Reis d’aquest taula fan l’ofrena agenollats a terra.

El detall més significatiu d’aquesta obra es centra amb la corona que ha deixat a terra el rei Melcior. Del Pozo considera que aquest gest dona “una força simbòlica brutal de què potser no som prou conscients“. A més, afegeix que aquesta pintura és molt interessant, i no únicament per “la bellesa i qualitat de la pintura”, sinó també perquè “ens permet veure el canvi de Taüll al segle XII, a l’obra del segle XIV“.

‘Adoració dels mags’

Del segle XVI

‘Adoració dels mags’ és una pintura de Jacopo Bassano de finals del segle XVI que projecta l’arribada dels Reis amb un seguici de patges, juntament amb cavalls i camells. El primer rei de tots, Melcior, s’inclina per oferir el regal al nen. El regal el sosté un patge amb una safata d’or. El rei s’ha tret la corona i l’ha deixada a terra i ho fa perquè aquest no és un nen qualsevol, és un nen assenyalat per l’estel que els ha guiat en tot el viatge, tal com ens ho mostra la pintura enviant un raig fins al nen Jesús.

A diferència de les obres anteriors, del Pozo afegeix que en aquesta pintura “hi apareix la imatge que compleix tot el que ens diu la tradició: el rei Baltasar com a rei negre“.