vaga maquinistes Renfe

La històrica demanda del traspàs de Rodalies a la Generalitat és un dels motius principals de les vuit jornades de vaga que ha convocat el sindicat de maquinistes SEMAF. L’oposició del sindicat ve de lluny, i explica l’enfrontament entre l’empresa i els treballadors sobre els serveis mínims de la vaga i el caos ferroviari que se’n ha derivat.

Prop del 90 % dels maquinistes és de fora de Catalunya

El SEMAF situa entre els motius principals de la vaga la demanda d’incorporació de nou personal per cobrir l’ocupació no coberta i la recuperació de les circulacions suprimides. En el fons, però, la gran preocupació dels maquinistes no és aquesta, sinó un possible traspàs de Rodalies a la Generalitat.

El portaveu del SEMAF, Luis Moyano, recorda que entre el 80 i el 90 % de la p`lantilla de maquinistes és de fora de Catalunya, i alerta que una possible “desintegració” de Renfe es posaria en risc retorn d’aquests treballadors al seu lloc d’origen. De fet, a principis d’agost, el SEMAF ja va avisar que arribaria “fins a l’última conseqüència” si es transfereix el personal de Renfe.

Una vaga amb rerefons polític

Fonts properes a Renfe veuen un rerefons polític en la vaga dels maquinistes, i la situació caòtica que s’ha generat, amb centenars de trens cancel·lats. Neguen que hi hagi aquest risc per als treballadors perquè els termes d’un hipotètic traspàs encara no s’han posat sobre la taula, i consideren que la voluntat última de la protesta és obstaculitzar el diàleg entre les administracions.

La Generalitat assegura que els drets laborals no es tocarien

El secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, assegura que “no hi ha motius” perquè els maquinistes facin vaga contra un possible traspàs de Rodalies. “El SEMAF sap perfectament que els seus drets laborals no es tocarien, el sou no es tocaria”, assegura Font en una entrevista a TV3. Afegeix, a més, que els maquinistes també mantindrien l’opció de mobilitat geogràfica i la possibilitat d’optar a un ascens dins de Renfe.