Les restriccions més contundents arribaran el 2020 però ja l’any vinent i mentre hi hagi episodis declarats per haver superat els límits de diòxid de nitrogen, els vehicles més contaminants no podran accedir a Barcelona. Aquests cotxes són els que no hauran rebut les etiquetes ambientals que ha repartit la DGT. Aquest sistema d’identificació servirà per controlar l’accés dels vehicles a la ciutat. Mentre el mecanisme de lectura de matrícules no s’implanta, la Guàrdia Urbana serà l’encarregada de fer-ne el control. Tot el que quedi comprès entre les rondes de Barcelona passarà a ser considerat Zona de baixes emissions.
A partir de l’any 2020, aquesta mesura episòdica serà estructural. És a dir, els vehicles més contaminants no podran circular hi hagi episodi de pol·lució o no. Mentre això no entra en vigor, la intenció de l’Ajuntament és analitzar si aquest col·lectiu automobilístic és suficient o cal ampliar el veto a més cotxes.
Premiar amb un any de transport públic gratuït qui abandoni el cotxe
Una altra mesura que es posaria en marxa el 2017 és un incentiu per donar de baixa els cotxes més contaminants a canvi de bitllets de transport públic durant un any. La condició que posa l’Ajuntament és que el ciutadà no es compri cap altre vehicle. En la mateixa línia, també es pretén abaratir els bitllets de transport públic quan hi hagi episodis de contaminació, una actuació que el consistori voldria introduir l’any que ve aprofitant la renovació de tarifes. Per aconseguir-ho, la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha demanat la col·laboració de totes les administracions implicades.