És un col·lectiu nombrós i mai fins ara no havia estat objecte de cap campanya de seguretat viària. Les xifres de sinistralitat, però, evidencien que era necessari posar l'accent en les persones que van a treballar en vehicle privat o que utilitzen el cotxe, la moto i la furgoneta com a eina laboral. El 36% dels accidents més greus que han tingut lloc a la ciutat s'han produït durant desplaçaments vinculats a la feina. L'estrès i la rutina són dos factors de risc que expliquen molts dels accidents. NÚRIA PERPINYÀ, treballadora d'El Corte Inglés "Hi ha vegades que vaig de casa a la feina i penso, com he arribat? Fins i tot canvio la ruta per estar atenta al trànsit." JOSÉ ANTONIO MARTÍN, transportista d'El Corte Inglés "Cuando ves un accidente piensas, si me toca a mí. Todo el mundo pensamos que no pero hay que prestar mucha más atención." Treballa de transportista. El Corte Inglés és una de les empreses que s'ha adherit al programa de sessions de formació. Agents de la Guàrdia Urbana detallen les principals causes d'accident i incideixen en les conseqüències de conduir amb estrès. En aquest sentit es busca la complicitat de l'empresari. JOAQUIM FORN, tinent d'alcalde de Seguretat i Mobilitat "El que no pot ser és que s'exigeixi un excés de serveis que l'obligui a anar a una rapidesa que no és la normal per a una ciutat com Barcelona perquè t'hi trobaràs trànsit, etcètera." El projecte, que es va iniciar al novembre, continuarà durant tot el 2015. S'ha contactat amb una quarantena d'empreses i institucions de tots els districtes.

L’Ajuntament s’ha proposat reduir la sinistralitat en els desplaçament laborals, és a dir, els que es produeixen en hores de feina o bé quan els treballadors van o tornen del lloc de treball cap a casa i viceversa. Segons el primer tinent d’alcalde i responsable de l’Àrea de Mobilitat, Joaquim Forn, es tracta d’un “col·lectiu molt nombrós” però que, en canvi, “no rep cap tipus de formació complementària”. Les xifres corroboren el problema. El 36% dels accidents de trànsit més greus que s’han produït l’últim any a la ciutat corresponen al que s’anomenen desplaçaments “in itinere”, és a dir, quan els treballadors van o tornen de la feina, o bé mentre estan treballant.

De la campanya municipal se n’encarregaran un grup de 60 agents de la Guàrdia Urbana que impartiran sessions de formació als treballadors de totes les empreses que hi estiguin interessades. De moment ja hi ha 40 empreses i institucions que s’han apuntat al projecte, i ja s’han fet 10 sessions en les quals  han assistit 232 treballadors. Els agents de la Guàrdia Urbana són voluntaris i s’han format específicament per poder fer aquestes sessions.

Una altra campanya adreçada als motoristes

Paralel·lament, l’Ajuntament també ha anunciat una nova campanya de sensibilització adreçada als motoristes. Aquest any han mort a la ciutat 16 persones en accidents de moto i de ciclomotor, una xifra sensiblement superior a la de l’any passat quan hi va haver 10 víctimes mortals. La campanya, visible en múltiples formats com diaris, Twitter, ràdio, o banderoles al carrer, vol conscienciar els motoristes perquè evitin les conductes de risc. A l’Ajuntament també li preocupa la manca de perícia i de domini del vehicle entre els motoristes que han detectat darrerament. De fet, el consistori ja va anunciar fa uns dies que suggerirà a la Direcció General de Trànsit un canvi de normativa perquè no es puguin conduir motocicletes de 125 cc amb el permís de conduir de classe B.