Aquest radar a la plaça de Karl Marx fotografia les matrícules d'aquells que hi passen per sota direcció Besòs i registra l'hora exacta de pas. (POSPO) Tres quilòmetres més enllà, una mica abans de la sortida dos de la ronda de Dalt, un segon radar torna a captar la matrícula i el temps. (POSPO) Amb aquestes dades es calcula quina ha estat la velocitat mitjana de cada vehicle en aquest tram. Si se supera el límit permès, de 60 quilòmetres per hora, se sanciona l'infractor. O més ben dit, se sancionarà a partir de dilluns. És el dia en què finalitza el període de proves del radar per trams, que va començar el 30 d'octubre passat. "Segons l'Ajuntament abans del període de proves el nombre d'infraccions en aquest tram s'acostava a les 3.100 la setmana. Els últims tres mesos, amb el redar funcionant en proves i amb els senyals d'advertència ja col·locats, la xifra d'infraccions ha baixat fins les 785." O el que és el mateix, hi ha hagut una davallada del 74 % del nombre d'infraccions per excés de velocitat. Usuaris de la ronda i veïns també constaten que ara els vehicles circulen més lents. "Ha baixat però bastant" "Por lo menos los coches aquí se ve que bajan de velocidad." "Por la mañana observas que van más lentos." Segons el consistori, la prova ha estat tot un èxit ja que permetrà substituir els radars fixos que hi havia fins ara. ADRIÀ GOMILA, director dels Serveis de Mobilitat de l'Ajuntament: "Amb aquest sistema el que hem pogut comprovar és que els conductors no respecten només el límit de velocitat estrictament als punts on hi ha el radar puntual, sinó que van amb una velocitat mitjana tot el tram. Això és un factor clau per la seguretat viària perquè no s'estan produint frenades i accelerades." L'Ajuntament va decidir instal·lar aquest radar perquè assegura que, aquest, és un tram especialment conflictiu. S'hi produeixen, diu el consistori, un 25 % més d'accidents per quilòmetre que a la resta de la ronda en sentit Trinitat. La via fa força baixada i, a més, està alineada amb la sortida i la posta de sol.
L’entrada en funcionament del radar de tram estarà, segons l’Ajuntament de Barcelona, “convenientment senyalitzada i s’avisarà als conductors mitjançant els panells informatius“. Així ho diu en un comunicat de premsa, en què també explica que, paral·lelament, “es retiraran els dos radars de punts que fins ara estaven situats en aquesta ubicació”.
El radar de tram, que es va posar en marxa en proves el 30 d’octubre, està situat a la ronda de Dalt, entre Karl Marx i el Nus de la Trinitat. És un tram de 3 km per on cada dia hi circulen més de 150.000 vehicles i on ara la velocitat està limitada a 60 km/h, enlloc dels 80 km/h de la resta de la ronda.
L’anàlisi de les dades recollides durant aquests tres mesos de prova permet concloure, segons l’Ajuntament, que “el nombre de vehicles que han superat la velocitat permesa en el tram esmentat s’ha reduït en un 74,5 %, passant dels 3.085 vehicles setmanals als 785“. L’Ajuntament de Barcelona “valora satisfactòriament els resultats d’aquesta prova”.
Els radars de tram permeten calcular la velocitat mitjana a la qual ha circulat un vehicle a tot l’àmbit que es controla i no només en un punt concret, com els radars clàssics. D’aquesta manera, el sistema identifica els vehicles que superen el límit de velocitat de forma continuada. A més, evita l’efecte frenada-accelerada i dóna la possibilitat als conductors de corregir al llarg del tram un excés de velocitat puntual.
L’Ajuntament va decidir instal·lar aquest radar perquè assegura que és un tram especialment conflictiu. S’hi produeixen, diu el consistori, un 25 % més d’accidents per quilòmetre que a la resta de la ronda en sentit Trinitat. La via fa força baixada i, a més, està alineada amb la sortida i la posta de sol.