El nou carril bici de la Barceloneta ja és una realitat després de cinc mesos d’obres. El tram comprès entre el carrer de Ginebra i el de l’Escar s’ha ubicat a la calçada al cantó mar i el seu recorregut coincideix amb dues parades d’autobusos. Precisament aquest fet ha provocat, segons veïns de la zona, diverses topades entre ciclistes i els usuaris quan volien pujar o baixar de l’autobús. Per això l’Associació de Veïns de la Barceloneta continua pensant que la millor ubicació hauria estat a sobre de la vorera a la zona més propera al port.

Bicis i vianants, binomi perillós

Encara no fa una setmana que aquesta estructura ciclista està en funcionament i ja hi ha veïns, com Joana Umbría i Maria Rosa Lloret, que asseguren haver “patit ensurts amb ciclistes o patinets a l’hora de pujar o baixar de l’autobús“. Totes dues no entenen com s’ha pogut instal·lar aquest carril bici coincidint amb dues parades d’autobús. La Joana explica que “moltes vegades no ens dona temps a reaccionar ja que baixa o puja molta gent i no veus si també hi ha cap ciclista en el trajecte“.

L’Associació de Veïns de la Barceloneta ha defensat sempre que aquest carril bici no es fes a la calçada. La presidenta de l’entitat, Carmen Piera, explica que “jo ja he viscut un ensurt amb un ciclista. Quan baixava del bus no em va veure i en adonar-se que m’atropellava em va esquivar com va poder”. Per situacions com aquesta, Piera creu que “la millor opció era posar-lo a sobre de la vorera i a la part més propera al port. La gent ja s’havia acostumat a utilitzar aquest espai i el que faltava era que el senyalitzessin”.

Pels ciclistes, millor a la calçada

Pels ciclistes, en canvi, la millor opció és on és ara, a la calçada. Alguns, com Massimo Nanni, creuen que “és la millor manera de garantir la seguretat i la convivència entre vianants i ciclistes”. En la mateixa línia està el Bicicleta Club de Catalunya – BACC, que considera que “era una infraestructura necessària, perquè la circulació de bicicletes anava per la vorera i era una font de conflictes continus”. Tot i això lamenten que “no s’ha donat una solució de continuïtat, s’ha solucionat només en un tram”. Fan referència a un tram de carril bici per la plaça de Pau Vila, que encara va per la vorera. Els preocupa que la infraestructura ciclista de la ciutat “es construeixi a base de trams no connectats, que generen conflictes amb vianants i altres vehicles de motor per la calçada i que en darrer terme posen els ciclistes en perill”.

Fruit dels pressupostos participatius

El nou carril bici va ser una de les propostes que van aconseguir més vots en els darrers pressupostos participatius. Amb un pressupost d’1,1 milions d’euros l’objectiu d’aquest nou eix era alliberar el passeig més proper al port del pas de bicicletes.

El carril bici en sentit mar entre els carrers de Ginebra i de l’Escar és bidireccional i comparteix calçada amb un carril bus i un de circulació. Disposa de semàfors i senyalització específica i conviu amb dues parades de bus amb plataforma, on els ciclistes han de cedir la prioritat als vianants. Entre el carrer de Ginebra i el de l’Escar també és bidireccional i comparteix calçada amb un carril bus i un de circulació. Entre el carrer de l’Escar i el de Pepe Rubianes hi ha un cordó de serveis, un carril bus i un carril de circulació, i al tram situat entre el carrer de Pepe Rubianes i el de Ginebra, un carril bus i dos de circulació.