tren Rodalies
Foto: Albert Segura (ACN)

(ACN/redacció) La Plataforma per al Transport Públic (PTP) veu “un punt populista” la gratuïtat dels abonaments de Rodalies de Renfe anunciats pel president espanyol, Pedro Sánchez, en el Debat de política general i lamenta que sigui una mesura “unilateral” que pot provocar “situacions absurdes” entre administracions.

“Cal una major inversió a la xarxa”

Adrià Ramírez, president de la PTP, ha afirmat que “el que realment cal a la xarxa és que sigui millor” i rebi més inversions. Segons Ramírez cal que el transport públic tingui “més freqüència, sigui més ràpid i més còmode”. Tot i postular-se a favor de “qualsevol mesura que afavoreixi l’ús del transport públic“, s’ha mostrat preocupat perquè “aquestes rebaixes que es fan ara no puguin ser una excusa per unes retallades futures de servei”.

En aquest mateix sentit s’hi ha pronunciat la vicepresidenta de l’entitat, Dolors Clavell, que ha assegurat que “cal no abaixar la guàrdia pel que fa a la inversió per resoldre el dèficit que pateix aquest país pel que fa al transport públic“.

En la mateixa línia s’ha posicionat la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, que ha reclamat millores en el funcionament i l’ampliació de la flota de trens.

Impacte pel cost financer

El president de la PTP ha insistit que la decisió presa pel govern pot “quedar molt bé” però que cal veure “quins són l’impacte real i el cost financer”. Ramírez ha apuntat que no volen que “d’aquí a dos anys ens diguin que per culpa d’això hi ha un forat al sistema financer i hem de reduir la qualitat del transport públic que tenim”, argumenta.

En la mateixa línia s’ha manifestat el vicepresident de la Generalitat de CatalunyaJordi Puigneró, que ha declarat que els abonaments de franc posen en risc el sistema de finançament del transport públic.

Davant dels dubtes sobre com afectarà la mesura el servei tarifari integrat de tren, metro, bus i tram, l’entitat en defensa del transport públic ha demanat no tensar la “governança” del sistema de transport carregant la mesura a crèdit d’empreses que tenen la concessió del servei. Ramírez té clar que no s’ha de plantejar a qui està pagant el servei que avanci el pagament i ja se’ls pagarà d’aquí a un any. Això, segons Ramírez, pot causar a les empreses operadores, siguin públiques o privades, seriosos problemes en l’àmbit de la tresoreria”.

En aquest sentit, les empreses d’autobusos temen una davallada d’ingressos quan encara no s’han recuperat de la pèrdua d’usuaris durant la pandèmia i que han rebut un fort cop amb l’augment del preu del gasoil.

Quan es pot viatjar gratis a Rodalies de Catalunya el 2022 amb els bitllets multiviatge de Renfe?

Decisió encertada

D’altra banda, la PTP considera que la decisió de fixar els ajuts en els abonaments és encertada pensant en els usuaris que utilitzen el transport públic de forma quotidiana i que estan patint la crisi. La vicepresidenta de la PTP ha assegurat que aquesta mesura ha de contribuir a “la transformació brutal que s’ha de fer de la xarxa”.