(ACN/ Redacció) Un 80 % dels usuaris del vehicle privat a Barcelona creuen que la congestió de trànsit ha empitjorat els darrers quatre anys a la ciutat, el 65 % creuen que en un futur empitjorarà i el 72 % considera que avui és més insegur caminar per la ciutat. Així ho indica un estudi del RACC sobre la percepció de la mobilitat a la capital, que assenyala que els usuaris valoren amb un 6,7 el transport públic, però amb un 8,3 el vehicle privat. De fet, més de la meitat dels enquestats afirmen que tenen una alternativa “raonable” en transport públic per fer el mateix desplaçament, però la rebutgen perquè consideren que la xarxa és “molt poc fiable”. Es tracta d’una enquesta que el RACC ha fet a prop de 2.000 persones que es mouen de diverses maneres per la ciutat.

Amb aquestes xifres, el RACC defensa que les mesures dels últims anys per fomentar la mobilitat sostenible a Barcelona no han estat suficients per aconseguir un transvasament del transport privat cap al públic. “La gent no vol un transport públic més econòmic, el vol fiable”, ha constatat el president de l’entitat, Josep Mateu. Des de l’entitat també creuen que les mesures que s’han adoptat els darrers anys han aconseguit una “millora de la contaminació, però que encara no estem en valors òptims”.

Crítiques al govern Colau

Des del RACC defensen que s’han de prendre mesures per millorar el transport públic metropolità, ja que la majoria de persones que es mouen en cotxe per Barcelona provenen d’altres poblacions del voltant. El director de l’entitat demana “acabar primer la xarxa d’entrada i sortida a la ciutat” i no “al revés”. Afirma que “amb l’Ajuntament actual estem més amb el què que amb el com”.

L’estudi del RACC també assenyala que la gent “té la percepció que hi ha més col·lapse” que fa uns anys. En aquest sentit, Mateu afirma que “potser és perquè s’estan fent moltes actuacions sense haver tingut en compte abans el tema del transport”. Ha estat crític amb actuacions com la connexió del tramvia per la Diagonal i “creiem que no era un tema prioritari per la ciutat i que no era una demanda de la gent”. Sobre la possibilitat que les motos puguin circular pel carril bus, es mostra partidari de fer una prova pilot. “Val la pena provar-ho”, assegura.

Janet Sanz: “El RACC ha decidit entrar en campanya”

La resposta del govern municipal no ha trigat en arribar. La tinenta d’alcalde d’Urbanisme Janet Sanz ha assegurat que el que ha quedat demostrat és que “el RACC ha decidit entrar en campanya. I sabem que el RACC representa uns interessos. El que veiem és que hi ha una millora clara de la mobilitat sostenible a la nostra ciutat. Barcelona no ha de fer menys, ha de fer més, i qui ha de fer més són les altres administracions”, ha afirmat. Sanz ha demanat també “més rigor” als responsables de l’entitat. “El 80 % dels desplaçaments a Barcelona es fan a peu, en bicicleta o en transport públic” i assegura que per fer l’informe, l’entitat ha fet servir dades d’usuaris del transport públic “desfasades, de l’any 2021”.