(ACN) L’aeroport del Prat anticipa un estiu complicat per la massificació del trànsit aeri postcovid i la “poca preparació” de les empreses del sector per recuperar el 100 % dels empleats. Els sindicats denuncien manca de personal “generalitzada” i les companyies aèries anticipen retards en un estiu programat “a màxima capacitat”, però amb menys plantilla.

En les últimes setmanes, els aeroports europeus han viscut jornades de cancel·lacions massives i retards constants per falta de personal. Als aeroports catalans, els ERTO han protegit les plantilles fixes i el problema se centra a recuperar els empleats temporals, que fa dos anys representaven la meitat del total.

Una setmana abans de l’inici de l’estiu, el creixement de la demanda de vols, tant de viatges com de negocis, “ha agafat el sector per sorpresa” i “poc preparat”, admet el responsable del sector aeri d’UGT, José Ramírez. “La indústria ja preveia que al 2022 començaríem a sortir de la pandèmia, però no tan aviat”, ha assegurat Javier Fernández-Picazo, secretari del sindicat de pilots Sepla.

Empreses com Ryanair es troben “curts de personal” i tenen dificultats per cobrir vacants, amb els cursos de formació de personal mig buits, explica la secretària general de la secció sindical d’USO a la companyia irlandesa, Lidia Arasanz. A més, les jubilacions no s’han cobert, però les empreses estan “programant a màxima capacitat amb menys avions i tripulació de reserva que el 2019”, resumeix Fernández-Picazo.

Els treballadors de Ryanair, en vaga

La falta de personal i les males condicions de feina són dos dels motius que han portat la plantilla de Ryanair a declarar-se en vaga els dos primers cap de setmana d’estiu. “Estem fent moltes hores, se’ns demana que treballem en dies festius”, denuncia Arasanz. “Fem jornades molt intenses i molt dures, hi ha dies amb 12 hores de feina i quatre salts diaris”, detalla.

La petició principal dels treballadors és que l’empresa reprengui les negociacions del conveni per als tripulants de cabina i compleixi les sentències judicials per millorar-ne les condicions laborals. En contrapartida, des de Vueling defensen que la situació als aeroports espanyols és de “normalitat total”.

Perill de col·lapse

Des de la Cambra de Barcelona alerten que les cues que s’han viscut als controls han provocat que els sectors econòmics vinculats al turisme reclamin a l’Estat que actuï i reforci els filtres, també en el cas dels cossos policials: “Hi ha hagut un tema de falta de previsió”, declara la directora del gabinet d’estudis en infraestructures de la Cambra de Barcelona, Alícia Casart.

Asseguren que l’activitat aèria equival a la que hi havia el gener del 2019. “Podria produir-se una situació de col·lapse si no es dimensionen els efectius de forma apropiada a la demanda que es pot preveure que arribi”, alerta.