afectacions rodalies catalunya estat incidencies renfe ultima hora
Foto: Albert Hernàndez (ACN)

(ACN) La Generalitat avisa que l’avaria a Montcada és estructural i les reparacions per recuperar la normalitat a l’R3 i l’R4 poden durar dos mesos. Tenint en compte el grau d’afectació, l’executiu català en funcions considera que el pla de mobilitat proposat per Renfe, amb 22 busos que uneixen Montcada amb la Sagrera, és insuficient i ha demanat una auditoria independent sobre l’incident per assegurar que s’havien pres les mesures necessàries per evitar un curtcircuit generalitzat. “No entenem que si la incidència s’ha produït a Montcada Bifurcació, com és que les afectacions han estat al Clot i a Sagrera?“, s’ha preguntat el secretari de Mobilitat, Marc Sanglas, després de la reunió d’urgència amb l’Ajuntament, Renfe i Adif d’aquest diumenge.

Millors perspectives al tram sud

La situació se solucionarà abans a les línies R1 i R4 en el tram sud, que no han pogut fer el recorregut fins a Barcelona. Segons ha informat Adif a la reunió, les incidències pels incendis als túnels de Barcelona podrien resoldre’s al llarg de dimarts. Ara mateix, els trens de la línia R1 no van més enllà de Badalona i l’R4 només arriba a l’Hospitalet de Llobregat.

La Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, Renfe i Adif han creat un comitè de crisi que es reunirà aquest dilluns, a les 12 h i a les 18 h, per monitorar l’avaria greu, que s’ha desencadenat per un robatori de coure a Montcada que ha generat una sobrecàrrega de la xarxa. A més, s’han declarat incendis als túnels de Barcelona —al Clot i a la Sagrera— que han impedit l’entrada de trens a la capital catalana aquest diumenge. Com a resultat d’aquests incidents, la xarxa de Rodalies ha viscut una jornada d’afectacions generalitzades aquest diumenge, amb línies senceres com l’R3 que no ha prestat servei en tot el dia.

Com encarem aquest dilluns

Aquest dilluns la situació a la xarxa de transports del país serà complicada. Segons ha comunicat el director de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, a la sortida de la reunió, l’operadora preveu alteracions aquest dilluns en el servei de l’R1/RG1, l’R3, l’R4 i l’R7.

Els trens de l’R4 Nord ja arriben a Fabra i Puig, després que a primera hora ho fessin només fins a Cerdanyola del Vallès; i des de Manresa, només en circularan un terç dels habituals en hora punta i un 75 % la resta del dia, amb els viatgers encoratjats a agafar els FGC a Manresa, Terrassa i Sabadell, i l’R2, a Montcada. A l’R3, el servei serà entre Puigcerdà i Montcada-Ripollet, amb dos trens per hora i sentit i busos fins a la Sagrera-Meridiana. A l’R7, els viatgers hauran d’agafar l’R4 fins a Cerdanyola i, des d’allà, bus a la UAB. 

A més, es posaran a disposició de la ciutadania 22 busos per connectar Montcada-Ripollet amb la Sagrera-Meridiana. Carmona ha reiterat que el pla és per a dilluns i que la mobilitat per a dimarts es concretarà més endavant. Tenint en compte que els trens de l’R1 i l’R4 no entraran a la ciutat de Barcelona, estaran sense servei les estacions ferroviàries de Plaça Catalunya i Arc de Triomf.

Pla insuficient

A la trobada, la Generalitat ha insistit en la necessitat que Renfe augmenti els busos per fer el servei alternatiu al tren a l’R3 i R4, que són les més afectades per les incidències provocades pel robatori de coure a Montcada Bifurcació. “En el cas de l’R4 es disminueixen les freqüències de sis a dos, serà una de les línies més col·lapsades segur i, per tant, hem demanat un reforç d’autobusos”, ha assegurat el secretari de Mobilitat i Infraestructures.

En aquest punt, el director de Renfe a Catalunya ha defensat que els 22 autobusos s’han aconseguit en “temps rècord”. “Hem de tenir en compte que s’han de buscar els busos i veure com respon el servei ferroviari amb les condicions de la infraestructura. Farem seguiment del servei i si s’han de plantejar millores les plantejarem”, ha dit Carmona.

Reforç al metro

El servei de metro engolirà bona part dels usuaris que no podran arribar a la seva destinació habitual pels talls al servei, molts dels quals baixaran a Fabra i Puig, la Sagrera, a Badalona – Pompeu Fabra i també a Cornellà. Tenint en compte aquest flux més alt de passatgers, TMB reforça aquest dilluns la xarxa amb dos trens més a primera hora, 15 trens més la resta del matí, mentre que a la tarda el servei es reforçarà amb 7 combois més i en l’horari vall de la tarda amb 13 trens més. El reforç es concentra a l’L1, l’L5, l’L3 i l’L2.

A més, l’operador barceloní ha ampliat l’horari d’hora punta de matí a les 6 h. També hi haurà més personal per acompanyar els passatgers a les estacions i més agents de la Guàrdia Urbana dedicats a ordenar la mobilitat de la ciutat. A la sortida de la reunió, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha reclamat escurçar al màxim la incidència i resoldre la situació “completament anòmala” que es tornarà a trobar la ciutadania aquest inici de setmana.

Més trens als Ferrocarrils

De la mateixa manera, el servei de Ferrocarrils es reforçarà per la previsió d’augment de passatgers arran de la situació a Rodalies. Les línies del Vallès funcionaran amb l’horari d’hora punta, amb trens cada 2,5 minuts a Sant Cugat i cada cinc minuts a Terrassa i Sabadell, més enllà de la franja habitual, que és d’entre 7.30 i 9.30 h. També es reforçaran les línies de bus exprés.

Els FGC circularan a màxima capacitat a partir de dilluns per la situació a Rodalies

Afectació estructural

El govern ha assegurat que els tècnics d’Adif han determinat que l’avaria pel robatori ha provocat danys estructurals. “L’enclavament de Montcada ha quedat destruït i trigaran dos mesos aproximadament a recuperar-lo”, ha afirmat Sanglas. El secretari de Mobilitat i Infraestructures ha insistit que ni l’operadora ni l’administradora d’infraestructures han dut a terme les “mesures necessàries” per evitar aquesta incidència generalitzada i ha demanat descartar la teoria de la conspiració sobre el sabotatge de la xarxa.

En ser preguntat sobre si es tracta de l’avaria més greu registrada, ha afirmat que no es pot comptabilitzar tenint en compte el total d’incidències. “El desastre de Rodalies continua existint i no sé si és qüestió de batre rècords”, ha dit.