Els nivells de contaminació estan pujant a la ciutat de Barcelona a causa de l'anticicló que segons el Servei Meteorològic de Catalunya persisteix des de fa una setmana. En casos com aquest, la velocitat variable s'adapta per reduir els nivells de pol·lució. És per això que els conductors hauran de circular a 80 km/h fins divendres, quan s'espera que la situació es normalitzarà. JOAN AREGIO, director del Servei Català de Trànsit "Quan hi ha un episodi en què qualsevol activitat fruit de la situació meteorològica agreuja la qualitat de l'aire, nosaltres actuem." La recuperació dels 80km/h durant dos dies i mig coincideix amb l'anunci de l'ampliació del mapa on s'aplica la velocitat variable. POSPO Mentre les vies del Garraf ja la incorporen des del gener, al novembre començaran les obres per instal·lar els senyals a la B-23. El 2012 serà el torn de la Pota Nord, entre Santa Coloma i Tiana, i el 2013 a la C-31 nord s'equiparan 6 km entre Sant Adrià i Badalona. L'última a incorporar-se serà l'A-2 el 2014 entre Cornellà i Sant Vicenç. En els sis primers mesos de funcionament de la velocitat variable, les retencions s'han reduït un 31%, però la sinistralitat s'ha mantingut respecte al mateix període quan s'aplicava l'antiga zona 80. Ara bé, les sancions han augmentat un 45%. "Si algú, i sembla ser que alguns ciutadans s'han pensat que la supressió de les zones 80 permetia laxitud, s'han equivocat. El nostre combat contra la velocitat excessiva segueix sent igual o més." El Servei Català de Trànsit entén que els conductors encara passen per un període d'adaptació, però apel·len igualment a la responsabilitat dels ciutadans per reduir les sancions.

El Servei Català de Trànsit ha fet balanç dels sis mesos de funcionament del nou escenari de velocitats a l’antiga zona 80. L’anàlisi confirma les tendències apuntades fa tres mesos. La sinistralitat es manté estable i, en canvi, les sancions s’han incrementat un 47,8% .

La B-23 i l’AP-2, les primeres en afegir-se

A banda dels resultats el SCT també ha anunciat que vol ampliar l’aplicació de la velocitat variable a les vies de l’àrea metropolitana que es regien pel límit dels 80 quilòmetres per hora. L’ampliació s’efectuarà progressivament i culminarà el 2014. Les primeres vies on s’estendrà seran la B-23 i l’AP-2 entre Barcelona i Molins de Rei. S’hi instal·laran 110 senyals i la mesura entrarà en vigor a principis d’any.

El proper tram on s’aplicarà la velocitat variable serà la B-20 nord entre Santa Coloma de Gramenet i Tiana. Serà vigent a partir de 2o12. L’any següent s’ampliarà a la C-31 nord entre Sant Adrià del Besòs i Badalona i el 2014 culminarà amb el tram de l’A-2 comprès entre Cornellà de Llobregat i Sant Vicenç dels Horts.

A 80 km/h fins divendres a causa de la contaminació

Un dels paràmetres pels quals es regeix la velocitat variable és la contaminació atmosfèrica. Precisament els alts nivells de pol·lució a causa de la situació meteorològica d’anticicló han portat al Servei Català de Trànsit a recuperar el límit de 80 km/h als accessos de Barcelona. La mesura s’aplicarà almenys fins divendres, quan s’espera que una entrada d’aire fred procedent del nord millori la situació.