Les previsions de la PTP no poden ser més pessimistes. Amb els números a la mà, l'associació Promoció del Transport Públic augura un sotrac inevitable. L'entitat denuncia que l'aportació que l'Estat fa al transport metropolità és enguany més baixa que mai, uns 93 milions d'euros, en front dels més de 170 de fa cinc anys. Això, diuen, posa en risc el finançament del sistema i l'aboca a un augment de tarifes o retallar serveis. RICARD RIOL, president de la PTP "Jo crec que hem creuat una línia amb el tema de les pujades. És a dir, si pugem més el transport públic, perdrem tants passatgers que al final acabarem perdent tots. L'Administració recaptarà menys, perquè tindrà menys gent, i tindrà més retallades perquè tindrà menys usuaris." El mateix panorama, si fa no fa, el pronostiquen a Rodalies. L'entitat diu que els comptes no aporten cap partida per cobrir el dèficit de Renfe. A més, denuncien que els diners destinats a Rodalies són molt inferiors als que s'emporta l'alta velocitat i deixen en via morta qualsevol pla de millora. RICARD RIOL, president de la PTP "Es pot qualificar de marginal la inversió del pla de Rodalies. I és possible que d'aquí a uns anys, si continua repuntant la demanda, hàgim de lamentar crisis com les que ja vam patir en el sistema de Rodalies. I el que avisa no és traidor, això ja ha passat." La PTP també assenyala que les partides per al corredor mediterrani són insuficients perquè NO preveuen el desdoblament del tram en via única a Tarragona. Pel que fa a carreteres, l'entitat lamenta que el carril bus-VAO de la B-23 no tingui cap quantitat assignada.

La Promoció del Transport Públic creu que els pressupostos generals de l’Estat de 2012 suposen”un cop dur per a la competitivitat i la sostenibilitat del transport a Catalunya”, i els qualifica “d’agressius amb el transport públic i el sector logístic català”. La PTP diu que els pressupostos actuals posen en risc el finançament de tot el sistema de transport públic metropolità, ja que pot carregar la manca d’inversió als usuaris en forma de pujada de tarifes, retallar els serveis que es donen o buscar fonts addicionals de finançament gravant alguns impostos.

Inversió “marginal” al Pla de Rodalies

L’entitat denuncia que quatre anys després de posar en marxa el Pla de Rodalies de Barcelona (2008-2015) només s’ha executat el 7% del pla. Un percentatge que no cobreix ni de bon tros la inversió en millores d’un nou sistema de senyalització que millori la capacitat del que ara és el túnel de Rodalies més congestionat de la xarxa, el de la plaça de Catalunya.

La comparativa amb l’alta velocitat és, segons la PTP, insostenible. Mentre que en els PGE 2012 es destinen només 28 milions d’euros a les Rodalies de Madrid i Barcelona, l’alta velocitat rebrà més de 3.300 milions. Els plans per a la millora de les Rodalies de Madrid i Barcelona estan valorats en 5.000 i 4.000 milions d’euros respectivament.

L’entitat també constata que la inversió en el corredor mediterrani és insuficient i que, tot i la massiva aposta per les carreteres, l’autobús és el gran oblidat.