L'origen del foc ha estat aquí a sota, i segons l'Ajuntament ha començat en un punt amb acumulació de deixalles.Es tracta d'una estació de tren abandonada, entre el Clot-Aragó i Arc de Triomf. Una de les moltes estacions fora de servei que hi ha a Barcelona, i que revelava el documental 'Subsòls', emès a BTV. L'estació on ha començat el foc es va projectar fa uns 30 anys però no va entrar mai en funcionament. Segons fonts de Renfe, l'estació ho té tot construït: passadissos, vestíbuls i accés a les vies, però hi falten les sortides al carrer. Alguns veïns de la zona asseguren que diverses persones hi passeven la nit, i hi accedien per aquest forat que hi ha a la Meridiana, davant de L'Auditori. A la fundació Arrels, que treballen amb persones sense sostre, no havien conegut cap cas similar, però asseguren que l'enginy s'aguditza quan es tracta de dormir en un lloc a recer. FERRAN BUSQUETS, director de la Fundació Arrels "Quan tu vius al carrer, i busques llocs per pernoctar, bucaràs llocs el més adequat possible. Partint de la idea que un habitatge no el trobaràs, buscaràs el recurs que sigui, on no hi hagi ningú que et molesti. Hi ha riscos quan és una situació que no pertoca. On hi ha deixalles, on hi ha papers i coses que es puguin incendiar. Si fa fred buscaran coses per calentar-se." Alerten però que en cap cas es pot crimialitzar les persones que viuen en aquetses condicions. De fet, la zona dels entorns per on s'accedeix a l'estació abandonada està degradada però els veïns asseguren que hi dorm gent cada nit. Fins i tot s'hi pot veure alguna barraca entre les maleses. JANET SANZ, tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat "El que exigim és que cada administració es faci responsable dels espais dels quals és responsable, que estiguin amb tota la qualitat necessària per tal d'evitar afectacions que al final tenen un impacte en el dia a dia de la gent per garantir el dia a dia de la mobilitat."

El foc ha causat una gran acumulació de fum als túnels suburbans i ha afectat la circulació de trens i metro. “És un espai tancat. No consta que allà hi dormi cap persona ni hi ha constància de cap persona vinculada” a l’incendi, ha assenyalat Janet Sanz, que ha puntualitzat que, com que es tracta d’un espai d’Adif, “correspon al govern de l’Estat” la responsabilitat de la seva situació.

El president d’Adif, Gonzalo Ferre, ha atribuït la responsabilitat de l’incendi als Mossos, per no haver vigilat prou l’accés d’algunes persones a les instal·lacions ferroviàries, tot i les nombroses denúncies presentades. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, l’ha culpat per l’estat de deixadesa en què es trobava l’estació.

Incendi de matinada

Bombers de Barcelona ha rebut de matinada un avís dels tècnics d’Adif informant de la presència d’una gran quantitat de fum a prop de l’estació d’Arc de Triomf. Ha desplaçat 14 dotacions i han localitzat l’origen del fum en unes instal·lacions sense servei situades a les proximitats de la Bifurcació Marina. Com a conseqüència de l’afectació, l’Ajuntament ha activat el Pla Bàsic d’Emergència en fase d’alerta a les 07.00 h que s’ha desactivat a les 12.15 h un cop s’ha restablert la circulació ferroviària als túnels. Els Mossos d’Esquadra ha iniciat les investigacions pertinents a fi d’esbrinar les causes de l’incendi.

Les imatges de l’estació

L’origen del foc ha estat una estació en desús prop d’Arc de Triomf, on s’acumulen escombraries i una zona que, segons veïns i sindicats ferroviaris, fan servir alguns indigents per dormir. El col·lectiu Trackrunners especialitzat en explorar tunel de metro i tren, i en especial les estacions fantasma van publicar l’any 2014 fotos d’aquest espai. Les imatges mostren una gran estació, la de Marina, també coneguda com a Bifurcació-Vilanova, que mai va entrar en funcionament.

 

Hi ha accessos, vestíbuls, escales mecàniques…, tot en un estat, però, molt deteriorat. En un racó l’explorador hi el rastre d’algú que hi havia viscut, junt amb un munt de deixalla, un fet que, segons sembla, no és aïllat en aquest entorn.