(ACN/redacció) El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha licitat a través d’Adif la redacció dels projectes de construcció dels accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona. S’ha aprovat aquest dimarts en el transcurs del consell d’administració d’Adif per 12,2 milions d’euros.

La primera fase de la redacció del projecte té un termini estimat de 24 mesos. La segona, que arrencarà un cop conclosa la primera, concretarà en un any els informes, actuacions i detalls del projecte.

Definirà els treballs a l’eix viari i ferroviari

La redacció d’aquest projecte definirà els treballs que caldrà executar i inclourà detalls de l’eix viari i ferroviari. La construcció de l’anell ferroviari es canalitzarà a través d’altres projectes de construcció per part de l’Autoritat Portuària de Barcelona. Aquestes infraestructures seran essencials per a la connexió amb el corredor mediterrani.

Respecte a l’eix ferroviari, es definiran dos túnels artificials de 3,2 quilòmetres. Un, d’1,9 quilòmetres, anirà des de la seva connexió amb la línia l’Hospitalet – Can Tunis fins a la sortida a la superfície. Pel que fa al segon, d’1,3 quilòmetres, connectarà amb l’estació de Can Tunis.

Una connexió entre la Zona Franca i el port de Barcelona

D’altra banda, es preveuen la superestructura de les infraestructures ferroviàries, el desviament provisional de la línia dels FGC i la seva posterior reposició, amb un traçat compatible amb una eventual duplicació de la línia. A més, també es definiran dues sortides d’emergència amb tres camins d’accés, reposicions de camins i serveis i obres de drenatge. Pel que fa als accessos viaris, s’hi inclou un projecte per a un eix principal de cinc quilòmetres.

En la licitació també s’hi inclou la definició de l’enllaç de la Zona Franca – Pratenc, que permet la connexió entre la Zona Franca i el port de Barcelona. La solució serà compartible amb el Pla director urbanístic de la terminal logística intermodal i permetrà la permeabilitat transversal entre les terminals ubicades als dos costats d’aquest enllaç.

L’alta concentració de serveis condiciona el projecte

L’alta concentració de serveis al carrer Número 6, que discorre paral·lel a l’antiga llera del riu Llobregat, representa un dels principals condicionants a l’hora de definir una estructura conjunta en aquesta zona que no comprometi el desenvolupament posterior de les actuacions previstes, com l’eix viari, l’enllaç Zona Franca – Pratenc, l’anell de l’eix ferroviari i les terminals del Port Terminal d’Autopista Ferroviària i d’Expedició/Recepció.