(ACN) Les obres prèvies per fer possibles els accessos viaris i ferroviaris del port de Barcelona començaran el 2024, amb el desviament dels serveis afectats, com ara cables i canonades. Segons han publicat ‘La Vanguardia’ i la SER i ha confirmat l’ACN, el Ministeri de Transports ja té a punt el projecte bàsic per fer encaixar la nova autovia i l’eix ferroviari al port.

Un sol punt de pas amb tres nivells

La solució és unificar l’entrada per carretera i per tren al mateix punt amb tres nivells superposats d’infraestructures. Així doncs, es construirà un túnel per als trens de mercaderies d’Adif, que passarà per sota de les vies dels FGC, que quedaran a nivell de terra. Per sobre, hi haurà un viaducte elevat on circularan cotxes i camions.

Els accessos aprofitaran l’antiga llera del Llobregat i se situaran en un espai molt urbanitzat i amb infraestructures que ja existeixen, fet que ha obligat a adoptar aquesta solució de superposar tres nivells d’infraestructures. Així, es construiran 9,6 quilòmetres d’accessos viaris i 3,4 quilòmetres de vies de tren.

Segons informa ‘La Vanguardia’, el projecte sortirà a licitació entre el setembre i l’octubre i requerirà dos anys de treballs tècnics abans de començar les obres dels accessos pròpiament dites. Tot i això, els treballs de desviament dels serveis afectats es preveu que puguin començar el 2024.

Una inversió de 700 milions d’euros

Les obres prèvies de desviament dels serveis afectats disposen d’un pressupost de 15 milions d’euros. El cost global però s’espera que sigui de 591 milions d’euros, als quals s’haurà d’afegir la despesa en instal·lacions del triangle ferroviari. En total, caldrà invertir-hi uns 700 milions d’euros.

El protocol de col·laboració entre les administracions implicades —el Ministeri de Transports, Adif, Ports de l’Estat, el Port de Barcelona, FGC i el Departament de Territori— es va firmar l’octubre del 2020 i des de llavors han estat treballant per trobar una solució de consens per avançar en una infraestructura que arrossega retards des de fa més d’una dècada.