Acord a tres bandes per limitar, finalment, les llicències de VTC i endurir les condicions per poder treballar a Catalunya. Junts, ERC i el PSC han arribat a una entesa per poder tirar endavant el decret llei que ha de regular els vehicles de lloguer amb conductor un cop finalitzi el decret Ábalos. Una de les principals novetats és que només podran obtenir llicència de VTC els vehicles que facin, com a mínim, 4,90 metres. Una condició que només podran complir els vehicles de gamma alta, que habitualment formen part de les flotes de vehicles d’empreses que treballen per a esdeveniments, com casaments o fires.

Fa uns dies la Generalitat va anunciar que no limitaria el nombre de llicències de VTC. La decisió va ser criticada des de l’Institut Metropolità del Taxi. Finalment, l’acord ha estat possible.

Les claus principals de l’acord

El decret inclou tres aspectes clau que limitaran el nombre de llicències de VTC a Catalunya. Es calcula que amb les noves condicions superaran poc més del miler, quan ara n’hi ha prop de 4.000. La presidenta de l’Institut Metropolità del Taxi, Laia Bonet, ha afirmat, de fet, que “no només no hi haurà més llicències de VTC, sinó que, a més, en cauran”.

Un altre dels aspectes destacats és que només podran seguir amb la llicència aquells vehicles que faci com a mínim un any que hi tenen vinculat un cotxe. L’objectiu és evitar l’intrusisme i que arribin vehicles de fora de Catalunya. A més, només es mantindrà la llicència a aquells conductors que faci dos anys que tenen carnet. També s’endureixen les sancions per als cotxes que se saltin la normativa i es reforça el temps de precontractació dels 15 minuts. Bonet ha assegurat que “el règim sancionador serà potent”.

Un acord “històric”, segons Collboni

En una compareixença conjunta, els tres partits han explicat que es tracta “d’un bon acord” que defensa el taxi com a servei públic. El primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, l’ha qualificat “d’acord històric” i “sobretot just per a les milers de famílies que viuen del taxi”. Isidre Gavín, secretari d’Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat, creu que el decret llei permetrà donar continuïtat al model català de transport urbà. Bonet ha celebrat l’acord. “No volem que a Barcelona es reprodueixi el liberalisme salvatge que s’ha instal·lat a Madrid amb el model d’Ayuso”, ha dit.

Els taxistes celebren l’acord

El sector del taxi també s’ha mostrat satisfet. El president d’Élite Taxi, Tito Álvarez, també ha assistit a la compareixença i assegura que els taxistes estan “molt contents“. Aquest dijous Élite Taxi ja va anunciar que suspenia qualsevol vaga o mobilització, després de fer una votació en assemblea. L’associació va afirmar “que confiaven plenament” en el Departament de Territori i també en el grup dels socialistes. Tot plegat, després que dimecres sortissin “moderadament satisfets” de la reunió amb la Generalitat.