taxi

La presidenta de l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) i regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha rebutjat frontalment l’esborrany del decret llei de la Generalitat que manté els serveis urbans de VTC sense el límit de llicències. Reconeix que han rebut amb “absolut desconsol” els detalls del text, que han conegut amb 40 dies de retard, i demana al govern català que treballi “més i millor” perquè “aquesta proposta no es pot validar de cap manera”.

Recrimina que el govern els “passa la pilota”

Per Bonet, el decret de la Generalitat “perpetua la precarietat de les més de 13.000 famílies que es dediquen al taxi a la ciutat i la precarietat del sector”, i la “competència deslleial que suposen encara avui els VTC”. A més, considera que el text no és prou clar sobre el paper que ha de desenvolupar l’Ajuntament en l’autorització de noves llicències. “Necessitem que reguli de forma molt més detallada en quins casos i en quines condicions els VTC han de ser possibles. No es tracta de passar la pilota a l’Administració següent”, critica Bonet.

La presidenta de l’IMET assegura que, tal com està actualment el text, no tindrà els vots necessaris al Parlament per poder-se aprovar.

El decret que ultima la Generalitat ha de substituir la moratòria estatal, que finalitzarà el 30 de setembre i que suposaria la prohibició total als viatges dels VTC dins d’un mateix municipi (i dins de l’àrea metropolitana, en el cas de Barcelona) si el govern no aprovés el decret. El que no preveu el text és un límit de llicències, com reclamen els taxistes. El sector fa anys que demana una ràtio màxima d’1/30 (és a dir, un VTC per cada 30 taxis). Davant d’això, els taxistes ja han anunciat mobilitzacions immediates.

La patronal de les VTC valora positivament la no limitació de ràtios

José Manuel Berzal, director executiu d‘Unauto VTC, creu que el sol fet que a partir del mes d’octubre ja puguin circular uns 3.000 vehicles amb llicència VTC, per entorns urbans, és una molt bona notícia. Berzal creu, de totes maneres, que el que s’està discutint és un esborrany i, per tant, cal esperar que la Generalitat acabi de concretar les mesures. Des del sector però no entenen que se segueixi mantenint en el decret la necessitat de precontractar el servei amb 15 minuts d’antelació, una manera de funcionar molt poc del segle XXI.

Berzal, però, veu amb bons ulls que els conductors de VTC hagin de demostrar els seus coneixements mitjançant alguna prova encara per concretar.