Hi ha lloc per a un túnel ferroviari a l’avinguda Diagonal? La proposta que Elsa Artadi (Junts) ha plantejat des de betevé per fer-hi un metro en comptes de connectar el tramvia ha obert el debat. Fonts del partit reconeixen que la idea està en estudi i que encara no hi ha res en ferm. En tot cas, la proposta arriba quan l’Ajuntament de Barcelona ja ha adjudicat les obres de la primera fase per unir el tramvia, que han de començar en breu.

El Pla director d’infraestructures 2021-2030 de l’Autoritat del Transport Metropolità no recull l’opció de fer un metro per la Diagonal. Sí que hi surt la connexió dels tramvies i també el perllongament de l’L8 dels FGC des de la plaça d’Espanya fins a Gràcia a través d’un túnel per la Gran Via i el carrer del Comte d’Urgell. De fet, la Generalitat ja ha tret a concurs els treballs per desviar els serveis subterranis que es veuran afectats per aquesta obra.

Quants túnels hi ha sota la Diagonal?

En el tram central de la Diagonal, entre les places de Francesc Macià i de les Glòries, hi passen fins a set túnels ferroviaris, així com diversos col·lectors, entre els quals el que s’està ampliant a l’altura del passeig de Sant Joan. La línia del Vallès dels FGC creua per la via Augusta, l’L3 del metro ho fa pel passeig de Gràcia, l’L5 passa entre Roger de Llúria i Girona, l’L4 creua pel passeig de Sant Joan i l’L2, per Marina.

A tot això, cal sumar-hi el pas del túnel de l’AVE entre Provença i Mallorca, i també la línia de Rodalies que, des del carrer d’Aragó, enfila per sota la Diagonal per anar cap a l’Estació de França. Per tot plegat, els experts consideren que el subsol de la Diagonal és molt complex i que si s’hagués de fer un túnel nou caldria perforar a molts metres de profunditat per esquivar les galeries existents.

El tramvia soterrat es va descartar

En el mandat anterior, l’Ajuntament va encarregar uns estudis tècnics per analitzar les diferents opcions per connectar les dues xarxes de tramvia. Una de les alternatives que es va estudiar va ser soterrar el tramvia amb un túnel per la Diagonal. L’opció era la que més passatgers podia captar i la que més temps podia estalviar als usuaris, però es va descartar pel cost elevat de la inversió, fixat en uns 475 M €, més del doble que fer-lo passar en superfície.

Un túnel de Rodalies a la Diagonal?

El Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030 inclou fer l’estudi informatiu d’una nova línia entre Castelldefels, Cornellà i Barcelona que entraria a la ciutat soterrada per la Zona Universitària. En paral·lel, el Ministeri de Transports preveu analitzar l’opció d’allargar aquesta línia per la Diagonal per complementar els dos túnels de Rodalies que hi ha a la ciutat. El coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias, es va mostrar partidari d’afrontar l’obra a partir del 2030.